Sunday, October 14, 2012

Dua rakyat asing diculik

myMetro | Dua rakyat asing diculik:


KABUL: Dua rakyat asing iaitu warga Kanada dan Amerika Syarikat dilaporkan hilang semalam dikhuatiri diculik di Wardak, barat Kabul, kata polis Afghanistan.
Khabar angin penculikan seorang lelaki dan wanita oleh kumpulan pemisah atau penjenayah beredar selama beberapa hari, tetapi diplomat AS dan Kanada berkata, mereka tidak menyedari ada di kalangan rakyat mereka yang dilaporkan hilang. “Menurut laporan pasukan pengawal tempatan, psangan itu merancang untuk mengembara dari Kabul ke Wardak,” kata jurucakap polis Wardak, Wali Mohammad kepada media. “Rakyat asing yang yang hilang itu berhubungan dengan kami hingga mereka tiba di kawasan Kampany di pinggir Kabul. Selepas itu kami terputus hubungan,” katanya.

“Kami mendapat maklumat mereka mungkin diculik,” katanya.
Penculikan warga asing sudah menjadi perkara biasa di beberapa bahagian di Afghanistan sejak tentera tempatan yang disokong AS menggulingkan kerajaan Taliban pada 2001.

Tentera Nato berkata, mereka mengetahui mengenai laporan penculikan itu, tetapi operasi mencari pasangan berkenaan dilakukan diplomat dan polis Afghanistan. - Reuters

No comments:

Post a Comment