Wednesday, October 17, 2012

Kisah Nabi Idris Melihat Syurga dan Neraka


Pada suatu hari, Nabi Idris AS mengajukan permintaannya kepada malaikat Izrael untuk melihat syurga dan neraka. Maka malaikat Izrael memohon izin kepada Allah, dibawanya Nabi Idris ke tempat yang ingin dilihatnya.

“Ya Nabi Allah, mengapa ingin melihat neraka? Bahkan para Malaikat pun takut melihatnya,” kata Izrael.

“Aku takut sekali kepada azab Allah itu. Tapi mudah-mudahan, iman aku menjadi tebal setelah melihatnya,” Nabi Idris AS menjelaskan alasannya.

Waktu mereka sampai berhampiran neraka, Nabi Idris AS jatuh pengsan. Penjaga neraka adalah malaikat yang sangat menakutkan. Ia menyeret dan menyiksa manusia-manusia yang derhaka kepada Allah semasa hidupnya. Nabi Idris AS tidak sanggup menyaksikan berbagai-bagai seksaan yang mengerikan. Api neraka berkobar dahsyat, bunyinya bergemuruh menakutkan, tak ada pemandangan yang lebih mengerikan dibanding tempat ini.

Nabi Idris AS meninggalkan tempat yang mengerikan itu. Kemudian Izrael membawa Nabi Idris AS ke syurga. “Assalamu’alaikum…” kata Izrael kepada Malaikat Riduan, Malaikat penjaga pintu surga yang sangat tampan. Wajah Malaikat Riduan berseri-seri di hiasi senyum ramah. Sikapnya amat sopan, dengan lemah lembut ia mempersilakan para penghuni syurga untuk memasuki tempat yang mulia itu.

Waktu melihat isi syurga, Nabi Idris kembali nyaris pengsan kerana terpesona. Semua yang ada di dalamnya begitu indah dan menakjubkan. Nabi Idris AS terpukau melihat pemandangan sangat indah di depannya. “Subhanallah, Subhanallah, Subhanallah…” ucap Nabi Idris AS berulang-ulang.

Nabi Idris melihat sungai-sungai yang airnya jernih seperti kaca. Di pinggir sungai terdapat pohon-pohon yang batangnya diperbuat dari emas dan perak. Ada juga istana-istana penghuni surga. Pokok-pokok buah ada di setiap penjuru. Buahnya segar, ranum dan harum. Nabi Idris AS diiringi pelayan surga. Mereka adalah para bidadari yang cantik jelita dan anak-anak muda yang amat tampan wajahnya dan bersopan santun.

Nabi Idris AS ingin minum air sungai syurga. “Bolehkah aku meminumnya? Airnya kelihatan sejuk dan segar sekali.”

“Silakan minum, inilah minuman untuk penghuni syurga.” Jawab Izrael. Pelayan syurga datang membawakan gelas minuman berupa piala yang terbuat dari emas dan perak. Nabi Isdris AS pun minum air itu dengan nikmat. Dia amat bersyukur kerana dapat menikmati air minum yang begitu segar dan sungguh enak. Tak pernah terbayangkan olehnya ada minuman selazat itu.

“Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah,” Nabi Idris mengucap syukur berulang-ulang.

Setelah puas melihat syurga, tibalah waktunya balik ke bumi. Tapi Nabi Idris AS tidak mahu kembali ke bumi. Hatinya sudah terpikat dengan keindahan dan kenikmatan syurga Allah.

“Aku tidak mahu keluar dari syurga ini, aku ingin beribadah kepada Allah sampai hari kiamat nanti,” kata Nabi Idris AS.

“Tuan boleh tinggal disini setelah kiamat nanti, setelah semua amal ibadah dihisab, baru tuan boleh menghuni syurga bersama para Nabi dan orang-orang yang beriman,” kata Izrael.

“Tapi Allah itu Maha Pengasih, terutama kepada Nabi-Nya. Akhirnya Allah mengkurniakan sebuah tempat yang mulia di langit, dan Nabi Idris AS menjadi satu-satunya Nabi yang menghuni syurga tanpa mengalami kematian.

Firman Allah:
“Dan ceritakanlah Idris di dalam Al-Qur’an. Sesungguhnya ia adalah orang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi, dan kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (QS Al-Anbiya:85-86).

***
Pada saat Nabi Muhammad SAW sedang melakukan perjalanan Israk Mikraj ke langit, baginda bertemu Nabi Idris AS. “Siapa orang ini? Tanya Nabi Muhammad kepada Jibril.



“Inilah Idris,” jawab Jibril. Nabi Muhammad SAW mendapat penjelasan Allah tentang Nabi Idris AS dalam Al-Qur’an Surat Al-Anbiya ayat 85 dan 86, serta Surat Maryam ayat 56 dan 57.
 

No comments:

Post a Comment