Thursday, October 11, 2012

Syiling Hobbit di New Zealand

Berita Harian | Syiling Hobbit di New Zealand:

Gambar syiling emas HobbitGambar syiling emas Hobbit
Auckland: New Zealand akan mengeluarkan wang syiling peringatan ‘The Hobbit’ bernilai ribuan dolar menjelang tayangan perdana epik terkini arahan Peter Jackson bulan depan hasil nukilan buku penulis terkenal, Tolkien. 

Wang syiling itu memaparkan karektor seperti Bilbo Baggins dan Gandalf diumumkan sah untuk digunakan di sini, lapor akhbar New Zealand Post.
Wang syiling paling mahal adalah daripada satu auns emas tulen (28.3 gram) akan dijual pada harga NZ$3,695 (RM9,297) tetapi mempunyai nilai muka hanya sebanyak NZ$10 (RM25.16) manakala wang syiling paling murah adalah NZ$1 (RM2.51) akan dijual pada harga NZ$29.90 (RM75.22). 


Wang syiling itu akan mulai dijual pada 1 November depan dan New Zealand Post menjangkakan ia akan menarik minat penyertaan antarabangsa menjelang tayangan perdana pertama dari tiga filem ‘The Hobbit’ di Wellington pada 28 November. 

Tiga filem 

Jackson yang bertanggungjawab mengadaptasi trilogi Tolkein, ‘The Lord of the Rings’ hingga menang anugerah Oscar, mengumumkan awal tahun ini bahawa beliau akan membuat tiga filem berasaskan buku ‘The Hobbit’ dan bukan dua daripada yang dicadangkan awalnya. 

Martin watak utama 
Pelakon Britain, Martin Freeman yang dikenali menerusi drama ‘The Office” memegang watak utama Bilbo Baggins yang berusaha untuk mendapatkan semula ‘Dwarf Kingdom of Erebor’ dari naga Smaug yang menakutkan. - Agensi
'via Blog this'

No comments:

Post a Comment