Monday, November 19, 2012

Dilema tidak mempunyai MyKad




MUHAMMAD SHAH yang tidak mempunyai MyKad menunjukkan perbezaan sijil kelahiran miliknya (kanan) dan anaknya (kiri) di rumahnya di PPR Bukit Mutiara, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU – Selama lebih tiga dekad, seorang pemotong rumput di sini sentiasa dilanda ketakutan untuk ke mana saja ekoran tidak mempunyai MyKad meskipun sudah berkeluarga dan mempunyai lima cahaya mata.
Muhammad Shah Abdullah, 38, sewaktu menceritakan kisah perit hidupnya mendakwa, polemik bermula apabila keluarga kandungnya dikatakan bertindak membuangnya di sebuah perhentian bas di Bentong, Pahang sewaktu dia masih bayi berusia empat hari.
“Saya kemudian dipelihara oleh seorang bekas anggota polis, Ismail Othman, 63, yang menemui saya di perhentian bas tersebut dan kemudian membesarkan saya di Kampung Sertik, Bentong,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Taman Desa Mutiara di sini semalam.
Entah mana silapnya dan ditambah dengan kesibukan bapa angkatnya yang sentiasa berpindah tempat kerja, Muhammad Shah berkata, Ismail seolah-olah ‘terlupa’ untuk membuat MyKad untuknya sehinggalah warga emas itu menghidap penyakit alzheimer.
“Kesan tidak mempunyai MyKad sangat besar kerana percaya atau tidak, saya seorang buta huruf kerana tidak bersekolah sejak kecil. Saya hanya ke sekolah pondok untuk mempelajari ilmu agama.
“Perkahwinan saya pada tahun 2000 juga diurus oleh kadi tanpa saya ketahui bagaimana prosesnya,” katanya yang kini mempunyai lima orang anak berusia antara sebulan hingga sembilan tahun.

No comments:

Post a Comment