GAZA CITY - Sementara serangan Israel masuk hari keenam hari ini, usaha diplomatik dipertingkatkan bagi menghentikan serangan roket dari Semenanjung Gaza dan serangan udara Israel ke atas Gaza.

Setiausaha Agung PBB, Bang Ki-moon yang tiba di Kaherah turut menggesa usaha gencata senjata dilakukan selepas sebuah pertemuan dengan pegawai-pegawainya semalam.

Media Israel bagaimanapun berkata Israel telah ke Kaherah bagi mengadakan perbincangan tetapi enggan mengulas intipati perbincangan.

Presiden Mesir, Mohamed Mursi turut bertemu dengan pemimpin politik Hamas, Khaled Meshaal di Gaza dan Ramadan Shallah sebagai salah satu usaha pengantaraan bagi mengurangkan konflik di Gaza.

Seorang pembantu Meshaal, Izzat Risheq menulis statusnya di Facebook mengatakan yang Hamas bersetuju untuk mengadakan gencatan senjata hanya selepas pihak Israel menghentikan serangan udara, serangan ketenteraan dan menghentikan pembunuhan serta menghentikan sekatan di Gaza.

Timbalan Perdana Menteri Israel, Moshe Yaalon pula menulis di Twitter: “Jika tiada lagi serangan roket dan peluru berpandu kepada rakyat Israel dan tiada lagi serangan pengganas dari Semenanjung Gaza, maka kami juga tidak akan menyerang balas."

Seramai 78 rakyat Palestin, 23 orang di kalangan kanak-kanak dan beberapa wanita terbunuh di Gaza sejak serangan Israel bermula enam hari lalu dan mengakibatkan berates-ratus yang lain cedera.