Thursday, January 24, 2013

Kami nak kerja apa?


pix_topright
Pelabuhan Klang: “Sudah lebih 10 tahun bekerja di sini, mana lagi tempat saya mahu kerja? Restoran ini satu-satunya punca pendapatan. Kalau mahu rampas dan robohkan kedai ini saya nak kerja apa?

Demikian keluhan Mohamad Fazli Ibrahim, 25, mewakili 20 pekerja di Restolan D’Selat yang bakal kehilangan punca pendapatan selepas restoran berkenaan menerima notis mengosongkan premis yang beroperasi sejak 1999 itu.


Pemilik restoran itu, Nor Ilhami Abu Bakar, 28, berkata, sejak pentadbiran kerajaan negeri berubah, pengurusannya berhadapan kos sewa tinggi bernilai RM10,000 hingga RM12,000 bermula 2008 dan kini sewa mencecah hingga RM15,000.

Katanya, ia bukti penindasan kerajaan negeri terhadap golongan belia di Selangor dan ia tidak menepati manifesto mereka sebagai sebuah negara berkebajikan serta membantu peniaga muda untuk memulakan perniagaan.


“Saya kecewa dengan tindakan kerajaan negeri melalui Majlis Perbandaran Klang (MPK) kerana mengeluarkan notis mengosongkan premis tanpa sebab dan alasan munasabah.


“Setiap arahan majlis (MDK) saya turutkan termasuk membayar peningkatan sewa mendadak secara bulanan. Saya berusaha dengan menunjukkan kesungguhan untuk meneruskan perniagaan namun mereka bertegas serta menolak untuk melakukan rundingan,” katanya.

Nor Ilhami berkata, selepas membayar sewa tinggi segala masalah ultiliti seperti pengurusan sampah, pembaikan bangunan serta pembersihan kawasan sekitar premis dilakukan sendiri oleh pihaknya dan bukan diselenggara MPK.


Katanya, jika restoran berkenaan ditutup dia khuatir nasib menimpa pekerjanya, malah berdasarkan surat yang diterima, tapak restoran berkenaan akan disewakan kepada peniaga lain.

“Saya tidak kisah untuk melepaskan tapak ini sekiranya mereka membina kemudahan orang awam di sini. Tetapi, berdasarkan maklumat ia akan disewakan kepada peniaga lain. Saya pelik mengapa perkara seperti ini berlaku,” katanya.

No comments:

Post a Comment