Friday, March 22, 2013

Seorang tertuduh dakwa diupah



SEORANG daripada lapan lelaki Filipina dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Tawau semalam selepas menghadapi pertuduhan melakukan keganasan.


TAWAU - Seorang daripada tertuduh yang didakwa menjadi anggota pengganas yang menceroboh Sabah semalam memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa dia disuruh dan diupah oleh seseorang yang tidak dinamakannya.
Hooland Kalbi yang bercakap dalam bahasa Bajau dari kandang tertuduh mendedahkan demikian pada prosiding pendakwaan terhadap lapan individu yang didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas dengan dua daripadanya turut dituduh melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong.
Pertuduhan melancarkan perang ke atas Yang di-Pertuan Agong dilakukan mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh membawa hukuman gantung sampai mati manakala bagi pertuduhan menjadi ahli kumpulan pengganas dilakukan mengikut Seksyen 130K(A) kanun sama dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara seumur hidup.
Kenyataan Hooland di hadapan Hakim P. Ravinthran diterjemah oleh jurubahasa mahkamah.
Hooland turut menyatakan bahawa dia bodoh kerana melakukan perkara itu.
Sejurus kenyataan Hooland diterjemah, Hakim Ravinthran meminta jurubahasa menjelaskan kepada tertuduh bahawa dia tidak perlu berkata demikian dan segala pengakuan akan dibuat selepas diwakili peguam pada 12 April nanti.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2OErCJFDN 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment