Wanita Mesir perangi keganasan seksual
Wanita Mesir perangi keganasan seksual
Wanita Mesir perangi keganasan seksual
Wanita Mesir kini lantang bersuara tentang kesaksamaan gender di negara itu.
Wanita Mesir perangi keganasan seksual
Sebahagian perwakilan tidak menyokong deklarasi yang disuarakan oleh Majlis PBB.
KAHERAH - Wanita Mesir kini beralih ke satu fasa di mana golongan itu kini lebih berani bersuara menuntut keadilan dalam menangani keganasan seksual.

Mangsa serangan kini lebih terbuka dan berani melakukan protes selepas ratusan daripada mereka menjadi mangsa keganasan.

“Kita menjadi mangsa. Apa yang berlaku membuat kita lebih kuat dan berani untuk bersuara di jalanan,” kata aktivis Aida al-Kashef.

Beliau berkata, keselamatan wanita di Mesir kini tidak lagi terjamin selepas golongan itu sering menjadi sasaran cacian lisan dan kadang-kadang diraba.

"Masalah ini memuncak ketika perhimpunan revolusi penggulingan bekas presiden Hosni Mubarak di dataran Tahrir di mana,  penyerang lelaki bertindak melucutkan pakaian seorang wanita lalu mengacukan pisau,” katanya.

November lalu, Yasmine al-Baramawy, diserang hanya kerana beliau memakai seluar.

“Mereka berkumpul di sekeliling saya dan mula merobek pakaian saya dengan pisau,” katanya.

Beliau kemudian diseret beberapa ratus meter dengan penyerang lelaki meraba seluruh anggotanya hingga memaksa orang ramai menyelamatkannya.

Sejak dua kejadian itu, wanita Mesir mengambil keputusan membentuk kumpulan aktivis Operasi Anti Gangguan Seksual dan mereka juga mengupah pengawal peribadi.

Kumpulan itu turut menawarkan sokongan perubatan dan psikologi kepada bekas mangsa serangan seksual.


Jurucakap Operasi Anti Gangguan Seksual berpendapat, serangan seksual di Mesir adalah bermotifkan politik.

“Serangan ini bertujuan mengecualikan wanita daripada mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan demonstrasi.

Bahan cemuhan

Kejadian serangan seksual di Dataran Tahrir pada Januari lalu menjadi cemuhan masyarakat.

Pengawal di dataran itu, Soraya Bahgat berkata, apakah yang wanita itu lakukan di Tahrir? bagaimana mereka berpakaian? dan bilakah waktu mereka berada di situ.

Seorang lagi pengawal di kawasan itu Ahmed Shokri berkata, pemeriksaan badan terpaksa dilakukan kerana pihak berkuasa mahu memastikan peserta penunjuk perasaan tidak membawa senjata.

“Kami cuba membentuk satu kawasan yang dikhususkan untuk wanita tetapi perkara itu sukar dilakukan kerana golongan wanita kini lebih bebas dan lantang bersuara,” katanya dalam laporan AFP.

Akhbar tempatan memetik laporan Majlis Syura sebagai berkata, golongan wanita kini lebih bebas dan ada juga yang bersikap samseng.

“Golongan wanita sepatutnya tidak perlu menyertai demonstrasi kerana perkara itu mengundang ancaman,” menurut laporan itu.

Namun, baru-baru ini Majlis Syura memutuskan bahawa golongan terbabit dibenarkan menyertai demonstrasi sebagai keadilan gender tetapi mereka perlu diasingkan antara lelaki.

“Kini Dataran Tahrir telah menjadi seperti sarang pelacuran kerana terlalu ramai wanita mula berkumpul sesama mereka,” katanya.

Seorang pendakwah, Abu Islam, menyifatkan wanita di Mesir kini seperti bertelanjang walaupun mereka berhijab.

“Mereka pergi ke Tahrir seperti mengundang untuk dirogol dan dicabul,” katanya.

Sementara itu, Majlis Kebangsaan Wanita meminta Perdana Menteri Mesir, Muhammad Mursi bersama penggubalan undang-undang memberikan hak kesaksamaan golongan lelaki dan wanita.

“Jika undang-undang ini boleh digubal, kami yakin keganasan terhadap wanita dapat dikurangkan,” katanya.
Tindakan anggota antarabangsa

Negara-negara Barat dan Islam pada minggu lalu mencapai persetujuan dalam deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menetapkan tindakan bagi memerangi keganasan terhadap wanita.

Iran, Libya, Sudan dan negara-negara Islam lain bersetuju untuk menyatakan bahawa keganasan terhadap wanita dan gadis tidak boleh menggunakan alasan ‘pertimbangan budaya, tradisi atau agama’.

Manakala negara-negara Barat terutama dari Scandinavia mengeluarkan desakan terhadap hak kesihatan seksual.

Kira-kira 6,000 badan bukan kerajaan (NGO) dan 193 negara anggota PBB berada di New York bagi menghadiri persidangan Suruhanjaya Status Wanita yang berlangsung semalam dua minggu itu.

Deklarasi ini pada mulanya panas apabila sebahagian negara anggota tidak menyokong terutama perwakilan dari negara konservatif.

Namun. Pengarah Eksekutif PBB bagi Wanita, Michelle Bachelet berkata, ia merupakan satu persidangan bersejarah.

Cubaan terakhir oleh suruhanjaya PBB itu berhubung keganasan terhadap wanita pada 2003 berakhir dengan kegagalan.