Tuesday, April 16, 2013

Jangan pisah agama dan politik, kata Nik Aziz

Nik Aziz Nik Mat
Nik Aziz menyampaikan hujah pada program Bicara Cinta Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf pagi tadi. - Foto Sinar Harian
SHAH ALAM – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa Umno-Barisan Nasional (BN) menjadi punca kepada kepincangan sistem demokrasi di negara ini kerana telah memisahkan agama dan politik dalam pentadbiran negara.

Tegasnya, dua aspek terbabit sepatutnya menjadi tunjang utama dalam sesuatu pemerintahan bukannya berpaksikan kepada semangat nasionalisme semata-mata yang sentiasa diperjuangkan Umno-BN dengan menjadikan bangsa Melayu sebagai rujukan utama dalam politik negara.

Kata Menteri Besar Kelantan ini, meskipun al-Quran hanya menyebut Islam sebagai kaedah terbaik untuk memimpin manusia, namun ia tidak bermakna Islam menolak sepenuhnya sistem pemerintahan yang dicipta manusia seperti demokrasi, asalkan ia tidak bercanggah dan bertentangan dengan ajaran Islam.

“Mereka acap kali junjung semangat nasionalis tapi dia ingat hanya Melayu saja.

“... begitu juga penyakit rohani Umno yang kian jadi kronik kerana pecahkan dua aspek pemerintahan di negara ini, hak ALLAH beri kepada ALLAH (agama) dan hak kaisar (politik) beri kepada kaisar,” katanya pada forum Bicara Cinta Tok Guru Datuk Nik
Abdul Aziz Nik Mat di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf, di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Nik Aziz menggesa pemimpin Umno-BN supaya kembali kepada ajaran Islam yang sebenar tanpa memisahkan antara agama dan politik kerana dua faktor terbabit saling memerlukan jika mahukan pentadbiran negara yang adil lagi saksama.

No comments:

Post a Comment