Sunday, May 12, 2013

Letupan bom sasar calon pilihan raya ragut 11 nyawa



ORANG ramai berkumpul di lokasi serangan bom Taliban di Karachi semalam yang mengorbankan 11 orang dan mencederakan 36 yang lain. Serangan itu menyasarkan seorang calon Parti Kebangsaan Awami, Amanullah Mehsud.


KARACHI, Pakistan - Satu serangan bom oleh kumpulan Taliban yang menyasarkan seorang calon pilihan raya telah mengakibatkan sekurang-kurangnya 11 orang terbunuh dan 36 lagi cedera di sini, kata seorang doktor.
Pilihan raya umum Pakistan berlangsung semalam.
Menurut polis, serangan tersebut disasarkan ke atas seorang calon Parti Kebangsaan Awami (ANP), Amanullah Mehsud untuk kerusi wilayah Sindh.
Namun, seorang jurucakap polis, Mazhar Nawaz berkata, Amanullah sempat menyelamatkan diri tanpa mengalami sebarang kecederaan.
Menurut perangkaan agensi berita AFP, sekurang-kurangnya 130 orang terkorban dalam beberapa serangan berani mati dan letupan sejak pertengahan April lalu.
Pilihan raya itu menyaksikan persaingan antara dua parti berpengaruh di Pakistan, Parti Rakyat Pakistan (PPP) dan Liga Muslim Pakistan-Nawaz (PML-N) yang dipimpin oleh bekas Perdana Menteri Pakistan, Nawaz Sharif.
Lebih 600,000 anggota keselamatan ditugaskan untuk melindungi pusat mengundi dan pengundi yang dianggarkan seramai 86 juta di seluruh negara tersebut. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0512&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2T1ZplWIM 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment