Musim beluncas Bird-cherry
Keseluruhan kawasan berdekatan pokok dipenuhi beluncas yang menggelikan.
Musim beluncas Bird-cherry
Musim beluncas Bird-cherry
Sebatang pokok dipenuhi dengan sarang beluncas berwarna putih.
PENDUDUK Road Warfield, Hampton, Britain, menyedari kehadiran ribuan beluncas Bird-cherry lebih tiga minggu lalu.

Pada awal kehadiran, kumpulan beluncas menggelikan ini mengeluarkan selaput berwarna putih pada sebatang pokok Bird-cherry.

Namun, selepas tiga minggu, penduduk mula berasa kurang selesa apabila beluncas itu mula merayap ke kawasan berdekatan serta memenuhi permukaan jalan raya, pagar kediaman termasuk kenderaan yang dipakir berdekatan pokok berkenaan.

Kehadiran tanpa diundang itu, dilabelkan sebagai serangan oleh penduduk yang rimas setiap kali berada di luar kawasan kediaman.

"Kami dapat merasakan kumpulan beluncas itu sedang memusnahkan pokok yang ada di depan rumah saya ini," kata Trisha Mole dipetik dalam MailOnline.

Seorang lagi penduduk berkata, pokok Bird-cherry bertukar warna putih akibat diselaputi sarang beluncas.

"Setiap kali keluar rumah, pasti ada beluncas yang tersangkut pada rambut, baju dan kasut. Ia sungguh menggelikan," katanya.

Sementara itu, jurucakap ahli majlis berkata, pihak masih belum menemui mana-mana bahan kimia yang sesuai untuk menyingkirkan kumpulan beluncas daripada pokok berkenaan.

"Beluncas itu akan meninggalkan pokok Bird-cherry selepas sebulan dan tidak mendatangkan bahaya kepada orang ramai.

"Sebenarnya, serangga jenis Y. evonymella ini menjadikan pokok Bird-cherry sebagai rumah dan makanannya sebelum bertukar kepada rama-rama," katanya.