Wednesday, July 17, 2013

Bom: 3 renjer cedera di Yala, Narathiwat



BANGKOK - Keganasan di selatan Thailand semakin berterusan dan dalam kejadian hari ini tiga anggota renjer Thailand cedera dalam dua kejadian letupan bom berasingan.

Kejadian pertama di Kampung Sanambin, Daerah Benangsetar, Wilayah Yala, pada pada 8.10 pagi waktu tempatan mencederakan seorang daripada lima anggota renjer yang sedang menjalankan rondaan.

Sumber polis berkata bom buatan sendiri seberat 1kg itu diletak berdekatan tiang di tepi jalan dan diaktif menggunakan alat kawalan jauh.

Polis percaya perbuatan ini didalangi seorang ketua anggota gerakan pemisah di kawasan terbabit.

Kejadian letupan bom kedua berlaku pada 11.05 pagi di Jok Irong, Narathiwat, mengakibatkan dua anggota renjer cedera.

Kejadian berlaku ketika enam anggota renjer menaiki tiga motosikal dan sebuah kereta perisai berdekatan jambatan Parek Lubuk, mukim Marobook.

Bom seberat 7kg itu diaktifkan dengan menggunakan walkie-talkie dan sejurus letupan menyusul tembak-menembak selama lima minit.

Sejak 1 Ramadan, tiga kejadian bom berlaku di wilayah selatan masing-masing satu di Narathiwat dan dua di Yala.

Sementara itu, berpuluh-puluh pelancong cedera dalam dua kemalangan berasingan dalam tempoh kurang 24 jam lalu di Thailand.

Pada 9.30 malam semalam, sebuah bas persiaran dalam perjalanan dari Krabi ke pulau Phangan dan Tao di Suratthani, selatan Thailand terlanggar galang jambatan merentasi sungai di daerah Mueng, Suratthani.

Kusolsattha Rescue Foundation yang terlibat dalam operasi menyelamat berkata 20 daripada 23 pelancong asing di dalam bas itu cedera ringan.

Sementara itu, awal hari ini sekurang-kurangnya 30 orang, sebahagian besarnya dipercayai warga asing, cedera apabila sebuah kereta api ekspres malam dari Bangkok ke Chiang Mai tergelincir di daerah Den Chai wilayah Phrae.

Akhbar Bangkok Post memetik Gabenor State Railway of Thailand (SRT) Prapas Chongsanguan sebagai berkata insiden itu berlaku kira-kira 3 pagi antara stesen kereta api Pak Pan dan Kaeng Luang, di kilometer 340-341 landasan itu.

Kemalangan itu merupakan insiden kedua kereta api tergelincir di laluan sama dalam masa sebulan. - Bernama

No comments:

Post a Comment