Sunday, July 7, 2013

Gempa berukuran 6.0 melanda Sumatera


SEKUMPULAN lelaki menunaikan sembahyang di luar sebuah masjid yang rosak teruk akibat gempa bumi di Aceh kelmarin. Semalam, Sumatera dilanda gempa sekuat 6.0 pada skala Richter. Namun, tiada kerosakan atau kehilangan nyawa dilaporkan.


JAKARTA - Satu gempa bumi sekuat 6.0 pada skala Richter melanda wilayah Sumatera, Indonesia semalam, kata ahli seismologi Amerika Syarikat (AS).
Kejadian itu berlaku selepas beberapa hari gempa bumi menggegarkan wilayah Aceh yang mengorbankan berpuluh-puluh orang dan menyebabkan beribu-ribu penduduk kehilangan tempat tinggal.
Menurut Agensi Penyelidikan Geologikal AS, tiada amaran tsunami dikeluarkan. Tiada laporan kerosakan diterima selepas gempa itu berlaku di kedalaman cuma 23 kilometer di luar pantai barat daya kepulauan Indonesia itu.
Pusat gempa itu berlaku berhampiran kepulauan terpencil di Mentawai.
Seorang pegawai pusat meteorologi, iklim dan geofizik tempatan, Suharjono berkata, gempa bumi pada hari Sabtu (semalam) tidak mungkin menyebabkan kerosakan dan tsunami.
"Jika dinilai daripada magnitud gempa dan jarak dari pusat gempa ke daratan, saya tidak fikir gegaran itu akan memberi kesan yang signifikan," kata Suharjono yang mendakwa gegaran tersebut turut dirasai di dua wilayah di Sumatera. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0707&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2YJ5143Hb 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment