krisis mesir
Kepimpinan Mursi terus ditagih rakyat Mesir.
VETERAN Umno Malaysia yakin terdapat kuasa asing di sebalik penggulingan Presiden Mesir, Mohamed Mursi dengan menggunakan tentera sebagai 'alat'.

Kuasa Barat seperti Amerika Syarikat (AS) selama ini tidak senang dengan Mursi yang datangnya dari Ikhwanul Muslimin.

Mursi dilihat sebagai tokoh Islam yang boleh mengancam kuasa Israel dan bersama Iran, Mesir dilihat berpotensi untuk menjadi kuasa tentera terkuat di rantau Arab.

Keadaan ini juga tidak disenangi oleh setengah negara Arab dan rantau Teluk.

Sementara itu, peranan Ikhwan dalam menjatuhkan rejim Muamar Ghadaffi di Libya, Tunisia dan Algeria dilihat sebagai ancaman kepada negara Teluk yang masih kuat dengan sistem berajanya.
Itulah harga yang terpaksa dibayar oleh rakyat Mesir setelah Hosni Mubarak digulingkan.

Rakyat Mesir yang mimpikan satu negara makmur akhirnya berdepan dengan  masalah.

Industri pelancongan merudum. Harga barang naik melambung. Pengangguran bertambah dan lain-lain lagi.

Keadaan yang sama juga berlaku diLibya setelah Ghadaffi digulingkan.

Mereka yang bangga dengan Arab Spring akhirnya berkesudahan keluar dari mulut harimau masuk ke mulut naga.

Veteran berharap apa yang berlaku di Mesir akan menjadi contoh dan tauladan kepada rakyat Malaysia yang ghairah dengan Bersih dan Blackout yang juga ditaja dan disokong oleh kuasa asing dengan menggunakan pembangkang.

Kita juga akan mengalami keadaan yang sama seperti di Mesir malah akan lebih teruk kerana kita mempunyai masyarakat majmuk yang berbilang bangsa, keturunan, budaya dan agama.

Semestinya rakyat Malaysia bertindak bijak dan rasional di dalam menangani isu tidak puas hati kepada Kerajaan dengan cara yang lebih sopan dan berperlembagaan.

Justeru itu, Veteran mendesak pembangkang supaya jangan bertindak tidak siuman mempengaruhi rakyat sehingga boleh mencetuskan keadaan tidak setabil dalam negara ini seperti apa yang berlaku di Mesir.


Veteran juga mendesak rakyat Malaysia supaya mengambil iktibar dengan apa yang berlaku di Mesir dan menolak usaha pembangkang untuk menimbulkan huru-hara dan kacau bilau di negara ini melalui gerakan perhimpunan dan demonstrasi haram jalanan.

Jangan menjadi alat kepada kuasa asing yang mahu melihat Malaysia hancur kerana yang menderitanya nanti adalah kita rakyat Malaysia.

Jangan hancurkan kemakmuran negara ini yang telah dibina hasil wawasan pemimpin yang melihat masa depan yang lebih cemerlang.

Datuk Mustapha Yaakub, 
Setiausaha Veteran Umno Malaysia