• Manal al-SharifManal al-Sharif

AKTIVIS hak asasi dari Arab Saudi, Manal al-Sharif, 34, menjadi pencetus kempen yang menuntut kebenaran diberikan kepada golongan wanita untuk memandu di negara itu pada Mei 2011.

Aksi berani beliau sedang memandu kereta turut dimuat naik ke dalam YouTube dan Facebook hingga menyebabkan wanita tersebut pernah ditahan sebanyak dua kali sebelum dibebaskan dengan ikat jamin selain dikenakan syarat oleh pihak berkuasa.

Namun, perkara itu tidak menjadi satu kekangan kepada beliau kerana Manal menjadi lebih lantang mengkritik kerajaan berkaitan isu yang didakwa menindas hak golongan wanita menerusi akaun Twitter miliknya. Usaha beliau turut mendapat pengiktirafan di peringkat antarabangsa termasuk di Forum Kebebasan Oslo.


Arab Spring jadi inspirasi

Tindakan nekad puluhan wanita di Riyadh memandu kereta sebagai protes terhadap larangan kerajaan pada 1990 dikatakan telah menjadi titik  tolak kepada kempen sama yang dilancarkan sejak beberapa tahun lalu.

Pada September 2007, pengasas bersama Persatuan Perlindungan dan Pertahanan Hak Asasi Wanita di Saudi, Wajeha al-Huwaider dan Fawzia al-Uyyouni telah mengemukakan petisyen mengandungi 1,100 tandatangan kepada Raja Abdullah atas tujuan sama, namun tidak diendahkan.

Manal melancarkan kempen Women2Drive bersama rakan aktivis lain di Facebook yang bertujuan untuk mengajak penyokong beliau memandu pada 17 Jun 2011.

Beliau menjadikan revolusi kebangkitan rakyat di Timur Tengah (Arab Spring) sebagai sumber inspirasi memperjuangkan hak wanita yang sebenarnya wajar diberi kebenaran memandu, sekali gus menamatkan undang-undang konservatif di negara tersebut.

Menjelang 21 Mei, beliau berjaya memperoleh kira-kira 12,000 sokongan menerusi kempen yang dianggap sebagai tindakan untuk menuntut hak asasi wanita dan bukan satu bentuk protes.

Wajeha turut menawarkan bantuan untuk menjayakan kempen Women2Drive itu selepas melihat kesungguhan Manal bersama rakannya.

Sehari selepas penahanan Manal, seorang lagi wanita ditahan pihak berkuasa kerana memandu kereta yang turut dinaiki dua penumpang di Ar Rass.

Bagaimanapun, dia dibebaskan selepas menandatangani dokumen yang mengandungi perjanjian supaya tidak memandu lagi.

Sebagai tanda sokongan terhadap beliau, beberapa wanita di Saudi memuat naik rakaman video memaparkan aksi memandu mereka.

Susulan daripada itu, beliau bertindak menghantar surat kepada Raja Abdullah yang turut mengandungi petisyen ditandatangani 4,500 penyokong kempen Women2Drive tersebut.

Pada 15 November 2011, Manal mengemukakan bantahan di Riyadh berikutan permohonannya untuk mendapatkan lesen memandu ditolak.

Seorang lagi aktivis wanita, Samar Badawi turut mengikut jejak Manal memfailkan bantahan sama pada 4 Februari 2012.


Lancar kempen di Twitter

Manal pernah melancarkan kempen menerusi Twitter untuk menuntut pembebasan tahanan Filipina, Indonesia dan Saudi di penjara Dammam yang ditahan hanya kerana mereka tidak mampu untuk membayar hutang.

Kempen itu ditujukan khas kepada 22 tahanan Indonesia dan empat wanita tempatan, kebanyakannya adalah pekerja domestik yang memerlukan bantuan untuk menyelesaikan hutang tersebut.

Beliau turut menyarankan sebarang bentuk derma disalurkan terus kepada Pengarah Penjara Wanita Dammam supaya hutang itu dapat diselesaikan dan kesemua mereka dapat dibebaskan.

Pada 23 Januari 2012, media pernah tersilap melaporkan kematian wanita itu di dalam nahas di Jeddah.

Bagaimanapun, The Guardian mengesahkan ia hanya khabar angin dan mangsa sebenar adalah seorang penduduk tempatan yang tidak terlibat dalam kempen memandu beliau.

Manal juga dikenali sebagai antara aktivis yang lantang bersuara kerana beliau pernah mengkritik inisiatif kerajaan dan keputusan Raja Abdullah melantik wanita sebagai penasihat Majlis Syura untuk pertama kali pada Januari lalu.

Beliau menganggap ia sebagai pembaharuan kecil kerana majlis tersebut bukan satu badan yang boleh meluluskan undang-undang.

TRIVIA

-Manal, ibu tunggal kepada seorang anak ini dilahirkan pada 25 April 1979 dan berkelulusan Sarjana Muda Sains dalam bidang komputer dari Universiti Raja Abdulaziz.

-Sehingga Mei tahun lalu, beliau bekerja sebagai Perunding Keselamatan Internet di Syarikat Minyak Saudi Aramco.

-Tersenarai dalam Top 100 Pemikir Global 2011 oleh majalah Foreign Policy.

-Majalah Forbes meletakkan beliau dalam senarai Wanita, Si Penggoncang Dunia pada 2011.

-Disenaraikan sebagai 100 Individu Paling Berpengaruh oleh majalah Time pada 2012

-Dinamakan sebagai salah seorang wanita berani oleh The Daily Beast.

-Dianggap sebagai pembela hak wanita dan perlindungan keluarga di Saudi.

-Mengasaskan beberapa kumpulan di Saudi yang memperjuangkan 'hak saya, maruah saya'.

-Menjadi salah seorang daripada tiga penerima Hadiah Vaclav Havel ketika Forum Kebebasan Oslo.