Friday, September 6, 2013

4,000 pekerja kilang protes rakan dibuang kerja

PARA pekerja kilang pakaian berarak di sebatang jalan menuju ke Dewan Bandaraya di Phnom Penh, Kemboja untuk memprotes tindakan sebuah kilang memecat rakan-rakan mereka.


PHNOM PENH - Kira-kira 4,000 pekerja kilang di Kemboja semalam mengadakan protes selepas sebuah kilang yang membekalkan pakaian untuk jenama antarabangsa termasuk Gap dan H&M didakwa memecat beratus-ratus rakan mereka.
Pemimpin kesatuan pekerja menyatakan bahawa kilang SL Garment Processing milik Singapura itu memecat 720 orang pekerjanya kelmarin.
Lebih 5,000 yang lain dilaporkan digantung tugas selepas mogok berlarutan selama dua minggu.
Sebahagian daripada mereka berarak sejauh 10 kilometer dari kilang tersebut menuju Dewan Bandaraya di sini untuk menggesa kera- jaan campur tangan dalam pertelingkahan itu.
"Kami mahu kilang membenarkan para pekerja kembali bekerja.
"Jika mahu menutup operasi kilang, mereka harus membayar pampasan kepada pekerja mengikut undang-undang," kata Presiden Pakatan Kesatuan Demokratik Pekerja Pakaian Kemboja, Ath Thorn kepada pemberita.
Beberapa pegawai kilang berkenaan gagal dihubungi bagi mendapatkan kenyataan berhubung isu tersebut.
Perbalahan mengenai gaji, kesela- matan dan syarat-syarat dalam industri pakaian kerap berlaku di Kemboja.
Industri bernilai berbilion-bilion dolar itu menggaji kira-kira 650,000 buruh dan ia merupakan sumber pendapatan utama di negara miskin ini.
Pada masa ini, pekerja mampu memperoleh sekitar AS$110 (RM363) termasuk kerja lebih masa pada setiap bulan.
Dalam perkembangan berkaitan, Perdana Menteri, Hun Sen menyatakan bahawa siri bantahan boleh menjejaskan industri pakaian di Kemboja kerana dikhuatiri firma- firma asing berpindah ke Myanmar, Laos dan India di mana kos buruh lebih murah. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0906&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz2e4ucqS1R 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment