Friday, September 6, 2013

BLSM meringankan beban rakyat Indonesia?

BLSM meringankan beban rakyat Indonesia?Kenaikan harga bahan api dibantah dan rakyat terus mendesak kerajaan agar mengekalkan harga seperti sebelum ini.

PELBAGAI tanda tanya timbul berikutan tindakan kerajaan Indonesia memberikan Pemberian Bantuan Langsung Sementara Masyarakat (BLSM) kepada rakyatnya sejak pengumuman kenaikan kos bahan api itu tiga bulan lalu.

Ada berpendapat, pemberian BLSM dilihat sebagai mekanisme meringankan beban rakyat dan tidak kurang juga menganggap tindakan itu sebagai ‘menganiaya’ golongan miskin.
Indonesia mula mengagihkan lebih AS$900 juta (RM2.8 juta) dengan kiraan AS$30 (RM96) bagi setiap isi rumah kepada lebih 15.5 juta rakyat termiskin secara berperingkat dan dijangka selesai sepenuhnya awal Julai lalu.

Bantuan itu akan dilakukan selama empat bulan bagi meringankan beban rakyat.

Ketua Pengarah PT Pos Indonesia, Ketut Mardjana dalam laporan CNN berkata, pihaknya mulai mengagihkan bantuan tersebut di 13 bandar termasuk Medan, Palembang, Jakarta, Yogyakarta, Makassar, Ambon dan Bogor.“Seramai 744,000 pemilik Kad Perlindungan Sosial (KPS) layak menerima menerima BLSM,” katanya.

Baru-baru ini, Indonesia mengumumkan kenaikan harga minyak sehingga 44 peratus walaupun mendapat tentangan daripada pelbagai pihak.

Rakyat mula mendesak kerajaan supaya terus memberikan subsidi bagi membolehkan harga bahan bakar itu kekal rendah seperti yang mereka nikmati beberapa tahun sebelum ini.

Menteri Perlombongan dan Tenaga Indonesia, Hero Wacik berkata, harga minyak baru itu menyaksikan kenaikan harga gasolin sekitar 45 sen hingga 65 sen seliter
Manakala, harga minyak diesel ditetapkan antara 45 sen hingga 55 sen seliter.

Negara keempat di dunia paling ramai penduduk itu telah menikmati harga bahan api paling murah di dunia sehingga merencatkan ekonomi negara mereka.

Pada belanjawan  yang diluluskan, kerajaan menetapkan subsidi bahan api AS$20.2 bilion (RM64.1 bilion) berbanding AS$21.4 bilion (RM68 bilion) pada tahun lalu.

Indonesia tidak bersendirian tangani subsidi kerajaan

Tindakan dilakukan Indonesia itu telah lama dilakukan di beberapa negara lain seperti Mesir, India dan Venezuela.

Tahun lalu, Mesir memberi subsidi kira-kira AS$20 bilion (RM64 bilion) iaitu 10 peratus daripada pengeluaran keseluruhan ekonomi negara itu.

Oleh kerana tekanan ekonomi yang semakin tinggi terutama kemerosotan ekonomi global, Mesir kini sedang mempertimbangkan sama ada untuk meminjam AS$4.8 bilion (RM15 bilion) daripada Tabung Kewangan Antarabangsa atau mencari alternatif lain.

Selain Mesir, Venezuela juga terpaksa menanggung AS$27 bilion (RM86 bilion) subsidi bahan api untuk rakyatnya.

Walaupun mempunyai rizab minyak mentah yang banyak, negara itu masih berhadapan dengan krisis apabila mendapat permintaan pengimportan dalam negara yang tinggi.

Di India, subsidi minyak ditetapkan AS$34 bilion (RM108 bilion) pada tahun lalu, seperti yang termaktub dalam undang-undang negara  bagi mengurangkan pemberian wang bantuan kepada golongan miskin.

Kesimpulannya, kepincangan ekonomi Indonesia terbukti apabila perbelanjaan mengimport minyak lebih tinggi daripada mengeksport walaupun negara itu adalah antara 25 negara pengeluar minyak utama dunia.

No comments:

Post a Comment