Monday, September 2, 2013

Radiasi tinggi dikesan pada tangki loji nuklear Fukushima



FOTO yang disediakan oleh Tokyo Electric Power Co (TEPCO) menunjukkan Menteri Ekonomi, Perdagangan dan Industri Jepun, Toshimitsu Motegi (topi merah) melawat loji nuklear Fukushima Dai-ichi di bandar Okuma pada 26 Ogos lalu.


TOKYO - Pengendali loji nuklear Fukushima Dai-ichi, Tokyo Electric Power Co (TEPCO) kelmarin menyatakan pihaknya mengesan lokasi beradiasi tinggi pada tangki-tangki yang menempatkan air bertoksik.
Salah satu lokasi menunjukkan bacaan mencecah 1,800 millisievert bagi setiap jam, tahap radiasi yang boleh membawa maut.
TEPCO mengesan radiasi tinggi tersebut di empat lokasi berhampiran tangki. Tangki-tangki itu bagaimanapun tidak menunjukkan kadar airnya surut dengan ketara.
Situasi itu diketahui ketika pemeriksaan harian dilakukan ke atas tiga buah tangki dan satu paip yang menyambungkan bekas-bekas berisi air di loji terbabit, lapor agensi berita Kyodo.
Minggu lalu, TEPCO mengaku sebanyak 300 tan air bertoksik bocor daripada tangki-tangki tanpa disedari.
Kebocoran itu mencetuskan kebimbangan bahawa air tercemar telah masuk ke dalam laut berhampiran.
Walaupun masih belum jelas sama ada insiden itu membuktikan wujud kebocoran baharu, namun air dengan bacaan 230 millisievert pada setiap jam dikesan di bawah paip tersebut. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0902&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2dgKq4IEi 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment