Sunday, January 19, 2014

Pancaroba

Sterling Seagrave, membuat pengamatan seperti berikut ( Lords Of The Rim) :

1. Matlamat orang-orang Cina di Tenggara Asia, Asia, Amerika dan Eropah hanyalah untuk mengumpulkan harta kekayaan, dan mereka menganggap perniagaan itu sebagai peperangan;

2. Mereka mempunyai sifat “chauvinistic”, iaitu sifat perkauman keCinaan yang amat tebal yang justeru mereka amat membenci bangsa-bangsa yang lain terutama sekali yang beragama Islam;

3. Mereka mencapai matlamat kekayaan mereka bukan sahaja melalui keazaman mereka yang kuat, kerajinan dan usaha yang gigih, tetapi dan terutama sekali melalui korupsi, penipuan, manipulasi, eksploitasi, spekulasi, monopoli, sorok, kartel;

4. Tindakan-tindakan mereka adalah dalam bentuk yang halus (subtle), tidak dapat dilihat (invisible), penuh dengan rahsia dan misteri, tiada ketelusan dan dengan umpanan-umpanan yang palsu dan pujukan-pujukan yang bohong;

5. Mereka melibatkan diri mereka dalam segala bentuk kegiatan yang haram seperti kongsi gelap dan gangsterism, pengedaran dadah, pelacuran, peras ugut, rasuah yang berleluasa dan membeli orang-orang yang berkuasa dan berpengaruh;

6. Aset kaum Cina di luar Cina pada 1995 adalah di sekitar US dollar 450 billion, iaitu lebih kaya daripada negeri Cina sendiri, sedangkan Cina adalah Negara yang ketiga terkaya di dunia.

Betapa benar dan tepatnya segala pandangan dan kesimpulan yang dibuat oleh Baginda Raja Siam dan Sterling Seagrave (pengarang buku “Lords Of The Rim) mengenai sifat dan perangai buruk orang-orang kafir Cina seperti mana gelagat mereka yang buruk dan jahat yang wujud dan lumrah kita lihat di Malaysia kita ini.

Mengikut Sterling Seagrave, kaum Cina Seberang Laut (Overseas Chinese) adalah berasal daripada YUEH, iaitu satu wilayah yang besar di Cina Selatan yang terdiri daripada wilayah-wilayah Chekiang, Kwantung dan Fukien di persisiran pantai selatan, dan justeru mereka yang wujud dalam negara kita serta di seluruh dunia kini adalah daripada keturunan Yueh. Sejak seribu tahun yang lalu (100 BC – 800 AD), wilayah Yueh di banjiri oleh pendatang-pendatang daripada Cina Utara yang dikenakan tindakan ‘buang daerah’ oleh kerajaan mereka pada masa itu di atas berbagai-bagai kesalahan terutama sekali KORUPSI dan PENIPUAN, dan juga GANGSTERIRSM. Sementara penduduk asalnya, iaitu puak Tai dan Shan, kerana tidak tahan dengan sifat buruk dan jahat pendatang-pendatang daripada utara itu, telah berhijrah ke utara Thailand dan Burma.

Dalam bab 1 bertajuk “Thick Face and Black Heart” (Muka Tebal dan Hati Hitam) dalam buku “Lords Of The Rim”, pengarangnya Sterling Seagrave menyatakan bahawa KORUPSI dan PENIPUAN adalah budaya dan cara hidup kaum Yueh, begitu juga bersifat MUKA TEBAL, iaitu sifat tanpa silu malu untuk menagih sesuatu untuk diri sendiri adalah sifat mereka yang diwarisi daripada nenek moyang mereka sejak turun temurun lagi. Mereka mempunyai hati yang hitam, iaitu mereka mempunyai kesediaan untuk melakukan sebarang bentuk dan jenis kejahatan asalkan tercapai maksud dan matlamat mereka. Justeru, korupsi, penipuan, manipulasi, eksploitasi, janji-janji bohong dan umpanan-umpanan palsu, komplot, konspirasi, pembelotan, triad dan kongsi gelap adalah cara-cara mereka dan budaya mereka dalam perniagaan mereka dan mereka melakukan kesemuanya ini tanpa sedikitpun merasai silu malu atau bersalah. Mereka adalah orang-orang yang aktif dan agresif, bersifat penting diri, tamak dan haloba, tidak bertimbang rasa, gopoh dan tidak sabar-sabar, zalim dan jahat serta mempunyai sifat perkauman kecinaan yang sangat tebal. Selain itu mereka menggunakan tektik-tektik ‘rahsia’, ‘misteri’, “invisibility, ‘kepura-puraan’ dan perangai “chameleon” dalam segala tindakan dan operasi mereka. Inilah secara ringkasnya di antara ajaran-ajaran Sun Tzu yang kini menjadi amalan dan budaya hidup anak cucu puak Yueh di Malaysia dan di dunia ini seluruhnya!

Sifat-sifat berbudi, bertimbang rasa, bersopan santun, segan dan malu, telus, jujur, ikhlas, benar dan bersedia memberi laluan kepada orang-orang lain adalah dianggapkan oleh mereka sebagai sifat-sifat yang bodoh dan lemah. Begitulah mereka menghina kita orang-orang Melayu dan menganggapkan kita sebagai orang-orang yang lemah, lembik dan bodoh! Mereka menganggap orang-orang yang pandai menipu, memutar belit dan melakukan korupsi serta beroleh kejayaan dalam melakukan kerja-kerja menipu, mengkorupsi dan jahat mereka seperti yang disebutkan ini adalah orang-orang yang bijak yang sewajarnya dipuji dan dicontohi. Mereka itu sebenarnya mempunyai nilai-nilai hidup dan neraca-neraca pertimbangan yang tunggang langgang dan terbalik – budaya yang buruk, jahat dan hina dianggapkan mereka sebagai baik, bijak dan mulia, semementara yang baik dan mulia dianggapkan mereka sebagai bodoh, buruk dan hina. Mereka sebenarnya adalah golongan “barbaraian” yang sombong dan haloba yang tidak bertuhan yang kini wujud bebas berkeliaran, sewenang-wenang dan bermaharajalela di kalangan kita. Mereka ini adalah bala dan ujian yang amat besar bagi kita!
Guru mereka adalah seorang pemikir yang pintar bernama Sun Tzu (Master Sun) atau nama sebenarnya Ch’ing Ch’ang (lahir 535 BC) yang mengajar mereka segala perangai buruk dan keji melalui bukunya yang terkenal berjodol “THE ART OF WAR”.

Mengikut kajian Sterling Seagrave, kesan ajaran Sun Tzu yang paling agung ke atas kaum Cina dan teristimewa kaum Yueh bukanlah dalam peperangan, tetapi dalam perniagaan, politik, organisasi dan kehidupan harian - korupsi dan penipuan, muka tebal dan hati hitam, tamak dan haloba, sentiasa berkomplot, berkonspirasi, melakukan pembelotan dan berperangai seperti cicak “chameleon” adalah cara hidup dan budaya mereka, malah itulah AGAMA mereka, manakala Sun Tzu disembah sebagai Tuhan mereka. Mereka tekun menyembah Tuhan Sun Tzu dan juga segala Tuhan mereka yang lain dan mereka kuat bertakwa dan berpegang teguh kepada AGAMA mereka, iaitu agama KORUPSI dan PENIPUAN sehingga ke hari ini di Malaysia kita ini. Di mana sahaja puak anak anak cucu kaum Yueh ini wujud dan berada, budaya muka tebal, hati kitam, korupsi, penipuan, komplot, konspirasi, pembelotan, dan perangai “chameleon” akan tetap menjadi ciri-ciri yang dominan dan berleluasa. Di Malaysia kita kini, budaya muka tebal, hati hitam, korupsi, penipuan, komplot, konspirasi, pembelotan, dan perangai “chameleon” sudahpun menjadi satu gejala yang dominan dan berleluasa dalam kehidupan kita – ini tidak lain melainkan kerana kewujudan anak cucu puak Yueh!

Mengikut kajian Sterling Seagrave budaya ‘MUKA TEBAL’ dan ‘HATI HITAM’ yang diamalkan di kalangan seluruh orang-orang Cina mula wujud pada Dinasti Chou (1250 BC -250 BC) dan terus kekal di bawah Dinasti-dinasti berikutnya sehinggalah ke hari ini. Kezaliman dan hukuman yang keras Dinasti Chou dan Dinasti-dinasti yang menyusulinya ke atas rakyat mereka memunculkan budaya muka tebal, berpura-pura, hati hitam, korupsi, penipuan, konspirasi, komplot, pembelotan dan perangai “chameleon” di kalangan rakyat mereka. Pada mulanya mereka melakukan kesemua keburukan itu sebagai usaha mereka untuk “survival” mereka, iaitu untuk terus menyambung kehidupan yang lumayan dan mewah di samping berjaya untuk menangani dan menghindari daripada dikenakan hukuman yang keras daripada dinasti-dinasti yang zalim dan menindas. Lama kelamaan cara hidup yang buruk, jahat dan keji yang hanya bermula sebagai helah untuk “survival” mereka sahaja itu telah berubah menjadi budaya hidup mereka yang kekal abadi yang kini disenangi dan dibangga-banggakan oleh mereka.

No comments:

Post a Comment