Saturday, March 22, 2014

EU, Ukraine meterai perjanjian untuk bersekutu


SEKUMPULAN lelaki bersenjata dipercayai askar Rusia berkawal di luar sebuah pangkalan tentera di Perevalnoye dekat bandar Simferopol dalam wilayah Crimea semalam.


BRUSSELS, Belgium - Perdana Menteri Sementara Ukraine, Arseniy Yatsenyuk meletakkan negaranya dalam kem Barat semalam selepas memeterai satu perjanjian politik bersama Kesatuan Eropah (EU) sekali gus meminggirkan jirannya, Rusia.
"Perjanjian Persatuan EU-Ukraine itu pada peringkat awal ini menjadi simbol hubungan penting kedua-dua pihak," kata Presiden EU, Hermann Van Rompuy di akaun Twitternya.
Perjanjian akhir antara EU dan Ukraine kelak akan merangkumi topik yang lebih meluas seperti integrasi ekonomi, rombakan sistem kehakiman, hak pengguna dan perlindungan alam sekitar.
Perjanjian semalam bagaimanapun, terhad kepada tiga daripada tujuh bab dalam dokumen setebal 1,200 muka surat berkenaan.
Ukraine mengambil langkah untuk bersekutu dengan EU selepas blok Eropah dan Amerika Syarikat melaksanakan sekatan terhadap beberapa pemimpin Rusia yang penyokong yang rapat dengan Presiden Vladimir Putin sebagai hukuman kerana merampas wilayah Crimea daripada Ukraine.
Antara mereka yang dikenakan sekatan tersebut termasuk halangan perjalanan ialah bilionair Gennady Timchenko, Arkady Rotenberg dan Boris Rotenberg selain sebuah bank Rusia. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2wdVLsPsc 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment