Friday, May 30, 2014

Lebih 2 bilion penduduk dunia gemuk atau obes



GAMBAR fail 19 Ogos 2009 menunjukkan seorang wanita obes berjalan kaki di Maryland, Amerika Syarikat.- AFP


LONDON - Hampir satu pertiga penduduk dunia gemuk manakala tiada negara berjaya mengekang kadar obesiti sejak tiga dekad lalu, menurut satu laporan analisis global terbaharu.
Analisis berkenaan mendapati lebih dua bilion orang di seluruh dunia kini memiliki berat badan berlebihan atau obes.
Kadar obesiti tertinggi direkodkan Asia Barat dan Afrika Utara apabila hampir 60 peratus lelaki dan 65 peratus wanita di rantau berkenaan berada dalam kategori gemuk.
Amerika Syarikat (AS) memiliki 13 peratus populasi gemuk dunia yang merupakan kadar tertinggi berbanding mana-mana negara di dunia.
China dan India pula menyumbang kira-kira 15 peratus populasi gemuk global.
"Situasi ini agak membimbangkan," kata tenaga pengajar Institut Metrik Kesihatan dan Penilaian Universiti Washington, yang mengetuai kaji selidik itu, Christopher Murray.
Beliau dan beberapa penyelidik lain menganalisis lebih 1,700 kajian melibatkan 188 negara dari tahun 1980 hingga 2013.
"Kami mendapati, tiada satu negara pun mencatat penurunan kadar obesiti yang signifikan, sekali gus menunjukkan cabaran ini amat sukar," katanya.
Menurut Murray, terdapat kaitan kukuh antara pendapatan dan obesiti dengan kekayaan menyumbang pada penambahan berat badan seseorang.
Laporan terbaharu itu dibiayai oleh Yayasan Bill & Melinda gates dan disiarkan secara dalam talian oleh Jurnal Lancet semalam. - AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0530&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz339TysIKR 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment