• Nadzim JohanNadzim Johan

SHAH ALAM - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) akui masih keliru dengan status halal produk coklat Cadbury yang dilaporkan mengandungi DNA babi, baru-baru ini.

Ketua Aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, meskipun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengesahkan Cadbury bebas DNA babi namun pihaknya masih ragu.

"Sekejap ada sekejap tak ada (DNA babi). Jadi kami pun tak tahu mana satu.  Kita di persatuan pun jadi pening kepala. Sebab itu kita pakat dengan persatuan pemborong untuk boikot.

"Analisa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kata ada DNA babi. Jakim pula keluar kenyataan kata bebas DNA babi. Jadi, adakah analisa KKM itu tidak betul?," katanya pada Wacana Sinar Harian Siri ke-29, Isu Halal:Apa Hak Pengguna di Auditorium Sultan Muhammad V, Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau menyentuh soal kenyataan yang menyebut coklat dikaji tiada pencemaran ekoran diambil dari kilang.

"Kalau dikatakan Cadbury dari kilang tidak tercemar, kita kena beli coklat dari kilang sajalah. Tak boleh beli di luar lagi.

"Mungkin juga ini sabotaj atau makmal Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP). Oleh sebab itu, kita minta polis buat siasatan," katanya.