Wednesday, August 6, 2014

Pembaca berita tidak bertudung


Pembaca berita Britain membangkitkan kemarahan rakyat Arab Saudi kerana tampil menyampaikan buletin berita tanpa memakai tudung. - AGENSI
RIYADH 5 Ogos - Seorang pembaca berita wanita Britain yang bekerja untuk stesen televisyen Arab Saudi, membangkitkan kemarahan rakyat negara ini selepas dia tampil menyampaikan berita tanpa memakai tudung, minggu lalu.
Pembaca berita dari stesen televisyen milik kerajaan, Al Ekhbariya itu membaca berita berkenaan dalam bahasa Arab dari studio stesen berkenaan di London, saluran pertama yang menampilkan pembaca berita wanita sejak dilancarkan sejak sedekad lalu.
Penampilan wanita tanpa tudung sering dilihat di kaca televisyen di Arab Saudi, namun pembaca berita itu dipercayai yang pertama tampil tanpa bertudung di stesen televisyen milik kerajaan.
Kejadian itu pada minggu lalu itu membangkitkan reaksi berbeza di laman sosial Twitter dan laman-laman web di negara tersebut, lapor Mail Online.
Penggunaan hashtag di Twitter dalam bahasa Arab mula merebak dan boleh diterjemah sebagai #NewsEncouragesAdornments dengan seorang pengguna, @HoNABIL menyifatkan saluran itu sebagai 'Zionis musuh agama'.
Terdapat juga tweet dari @maysaaX menyatakan bahawa keadaan itu adalah satu 'tamparan psikologi' bagi negara konservatif ini.
Beberapa pengguna lain turut mengulas mengenai senario janggal itu, namun ada antaranya mengalu-alukan langkah tersebut yang disifatkan sebagai kebebasan individu dan hak asasi wanita.
Klip video yang masih boleh didapati secara dalam talian itu menunjukkan pembaca berita tersebut tidak memakai tudung bagi sekurang-kurangnya dua slot bacaan berita.
Bagaimanapun, saluran Al Ekhbariya dalam kenyataan mereka kesal dengan insiden itu dan berjanji kejadian tersebut tidak akan berulang. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140806/lu_11/Pembaca-berita-tidak-bertudung#ixzz39Ye4tnRH
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment