Abd Malik Othman menunjukkan al-Quran yang terselamat dalam kebakaran di Batu 18 Pagoh.
Abd Malik Othman menunjukkan al-Quran yang terselamat dalam kebakaran di Batu 18 Pagoh.
MUAR - Lima naskah al-Quran dan beberapa kitab hanya mengalami kerosakan kecil meskipun sebuah rumah separuh kekal di Batu 18 Pagoh, berhadapan sebuah stesen minyak dekat sini, musnah dalam kejadian kebakaran, semalam.

Kejadian kira-kira jam 9 pagi itu menyaksikan kitab suci umat Islam itu hanya terbakar pada bahagian tepi dan ditemui di salah satu bilik dengan dikelilingi bara api.

Saksi kejadian, Mazlan Mohamad, 56, yang sibuk menebar roti canai di warungnya terletak di hadapan rumah terbabit mengakui terdengar jeritan kanak-kanak mengatakan kediamannya terbakar.

Dia kemudian segera memberhentikan kerja dan terus berlari ke rumah terbabit seterusnya mendapati kepulan asap tebal keluar dari salah sebuah bilik.

“Saya bersama beberapa penduduk kampung cuba memadamkan api, tetapi tekanan air terlalu rendah menyukarkan usaha tersebut sekaligus menyebabkan api semakin marak dan merebak ke bahagian lain.

“Saya nyaris terperangkap dalam kebakaran kerana api marak terlalu cepat selepas berjaya mengeluarkan tiga orang penghuni rumah itu,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Mangsa, Faizan Mohd Zin, 24, berkata, hanya ibunya iaitu Katipah Masiron, 63, bersama dua adiknya yang berusia empat dan tujuh tahun berada di rumah ketika kejadian berlaku.

Jelasnya, dia berada di tempat kerja di Tanjung Agas, Ledang, ketika kebakaran dan hanya mengetahui mengenai kejadian selepas menerima panggilan daripada penduduk kampung sebelum bergegas pulang dan mendapati keseluruhan kediaman sudah terbakar.

“Saya segera mendapatkan emak untuk menenangkannya yang masih terkejut dengan kejadian itu malah bersyukur ibu serta dua adik selamat.

“Semua dokumen penting dan barangan berharga tidak dapat diselamatkan. Memang sedih apabila kediaman yang menjadi tempat bersama lapan adik beradik lain membesar sudah musnah,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan 2 dari Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Muar, Kamaruddin Selamat berkata, seramai 14 anggota bersama tiga jentera ke lokasi kejadian selepas menerima panggilan kecemasan jam 9.08 pagi.

Menurutnya, ketika tiba di lokasi, struktur rumah sudah runtuh keseluruhannya dan bomba memadamkan sisa-sia kebakaran.

“Tiada kemalangan jiwa dilaporkan bagaimanapun punca kebakaran dan nilai kerugian masih dalam siasatan. Operasi tamat jam 10.47 pagi,” katanya.

Dalam pada itu, Umno Bahagian Pagoh dan Pusat Khidmat Parlimen Pagoh menyampaikan sumbangan wang tunai kepada mangsa kebakaran itu, semalam.

Ketua Wanita Umno Bahagian Pagoh, Datuk Senator Noriah Mahat berkata, ia adalah sumbangan awal daripada bahagian itu untuk membantu meringankan beban keluarga berkenaan.

“Selepas ini, masalah itu akan dirujuk kepada Baitulmal dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk mengetahui bentuk bantuan sesuai yang boleh diberikan kepada mangsa terbabit.
“Kita juga akan membawa keluarga ini membeli pakaian dan kelengkapan lain berikutan tinggal sehelai sepinggang yang mana perbelanjaannya akan ditanggung Umno bahagian,” katanya.
Turut hadir, Pegawai Khas Timbalan Perdana Menteri, Mohd Zaid Abd Rahman dan Penghulu Mukim Pagoh, Ishak Khalil.