Saturday, September 27, 2014

Kumpulan jemaah haji terakhir ke Tanah Suci hari ini


BERNAMA | .
PETALING JAYA: Kumpulan terakhir seramai 279 jemaah haji Malaysia berlepas ke Tanah Suci hari ini menerusi penerbangan KT64.
  
Mereka yang bertolak dari Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya di sini, dijadual berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) pada 12.30 tengah hari dan dijangka tiba pada 8.30 malam waktu tempatan.
  
Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim yang turut serta dalam penerbangan itu berkata dengan penerbangan terakhir itu, jumlah jemaah haji yang berada di tanah suci adalah sebanyak 22,320 iaitu 100 peratus kuota jemaah haji negara bagi tahun ini.
  
Sementara itu, beliau berkata TH akan melaksanakan Haji Badal untuk menyempurnakan ibadah haji bagi empat jemaah Malaysia yang meninggal dunia di tanah suci baru-baru ini.
  
"Pihak Lembaga Tabung Haji akan melaksanakan Haji Badal empat jemaah yang meninggal dan memastikan waris seperti isteri, suami atau anak jemaah dapat meneruskan ibadah haji mereka dengan sempurna," katanya kepada pemberita.  
  
Dua jemaah haji Malaysia meninggal dunia di Tanah Suci minggu ini, seorang kerana masalah jantung dan seorang lagi kerana komplikasi jangkitan paru-paru.
  
Pada minggu lepas, dua jemaah haji lelaki yang berumur 56 dan 57 tahun dilaporkan meninggal dunia kerana masalah jantung. Jumlah jemaah haji Malaysia yang meninggal dunia setakat ini ialah empat orang.
  
Abdul Azeez berkata setakat ini semua jemaah yang berada di Tanah Suci juga dilaporkan tidak dijangkiti sebarang virus penyakit berjangkit.
  
"Pasukan perubatan kita yang telah berada di sana juga akan menjalankan tugas sebaiknya bagi memastikan kesihatan jemaah Malaysia dalam keadaan baik untuk melakukan ibadah Haji.
  
"Kita juga akan memastikan keselesaan dan keselamatan mereka terjamin dan minta waris serta rakyat Malaysia mendoakan agar semua jemaah dapat menunaikan haji dengan sempurna," katanya.
  
Penerbangan pertama jemaah haji Malaysia bermula pada 27 Ogos lepas melibatkan 450 jemaah dan penerbangan balik yang pertama dijangka pada 10 Okt ini. - Bernama

No comments:

Post a Comment