Monday, September 8, 2014

Polis Syariah Jerman mahu cetus polemik


Wuppertal, Jerman: Seorang bekas anggota bomba memperkenalkan kumpulan peronda Polis Syariah untuk meronda pusat hiburan di bandar Wuppertal dan menasihati orang ramai menjauhi amalan berjudi serta mengambil arak.

Namun, dalam klip video disiar di laman sesawangnya, Sven Lau berkata, kumpulan Polis Syariah itu sebenarnya tidak wujud.


Sebaliknya, kata Lau, 33, mereka cuma satu kumpulan lelaki memakai uniform olok-olok selama beberapa jam untuk menarik perhatian ramai.



“Memang tujuan kami mahu meningkatkan kesedaran dan mendorong polemik mengenai undang-undang syariah di Jerman,” katanya. Lau adalah seorang pemimpin kumpulan Salafi di Jerman dan berkhidmat di sebuah masjid di bandar kelahirannya, Mönchengladbach, tidak jauh dari barat Wuppertal.


Dia juga pernah mengetuai kumpulan konservatif Einladung zum Paradies (Seruan Ke Syurga). Bagaimanapun Majlis Pusat Muslim Jerman mengecak aktiviti mereka.


Pengerusinya, Ayman A Mazyek berkata, tindakan Lau dan pengikutnya tidak mewakili umat Islam secara keseluruhan. “Dengan tindakan semberono itu mereka mencemar nama Islam,” katanya. Sementara itu kerajaan Canselor Angela Merkel turut mengkritik kumpulan Lau. Menteri Dalam Negeri Thomas de Maiziere berkata orang awam yang memakai pakaian seragam dengan logo Polis Syariah tidak boleh sewenang-wenangnya berkawal sekitar Jerman.

“Undang-undang Syariah tidak ada tempat di Jerman,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada: 2014/09/08

No comments:

Post a Comment