Wednesday, October 29, 2014

Aibkan Anwar supaya rakyat hilang kepercayaan

Salahuddin bersalaman dengan Anwar sambil disaksikan Mahfuz di kantin Istana Kehakiman, Putrajaya. (Foto Wan Zahari)
MUHAMMAD FAIZAL |PUTRAJAYA:
 PAS menyifatkan pendakwaan fitnah liwat II terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai cubaan terakhir untuk menamatkan karier politik ketua pembangkang itu.
Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan juga dilihat untuk mengaibkan Anwar supaya masyarakat hilang kepercayaan terhadapnya.

"Saya tidak boleh menyentuh perjalanan di dalam mahkamah secara langsung tetapi saya yakin apa yang dihadapi Anwar adalah percubaan akhir untuk kerajaan menamatkan karier politik beliau.

"Sama ada memenjara ataupun menghilangkan kredibiliti Ketua Pembangkang itu, tindakan ini secara tidak langsung untuk mengaibkannya supaya masyarakat hilang kepercayaan," katanya kepada Harakahdaily.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga yakin Anwar tidak akan berganjak dalam menghadapi situasi yang mencabar berhubung tuduhan fitnah tersebut.

Sejarah dan liku-liku kehidupan yang dihadapi Anwar kata Mahfuz, sudah cukup menunjukkan betapa kentalnya pemimpin politik itu.

Mahfuz turut berharap ahli-ahli dan penyokong PAS hadir pada hari esok bagi memberi sokongan moral kepada Anwar dan keluarganya.

"Terlalu banyak perderitaan yang dihadapi Anwar dan keluarganya, sejak dahulu mereka tidak pernah berhenti berhadapan dengan situasi yang cukup pedih dalam kehidupan.
"Saya fikir cara terbaik kita semua hadir memberi sokongan, esok merupakan hari terakhir dan mereka yang menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat wajar hadir," katanya.
PR perlukan Anwar

Sementara itu Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub pula mengharapkan akan ada keadilan ditegakkan dalam kes fitnah Anwar kali ini.

Beliau yang hadir di mahkamah hari ini turut memberitahu selagi doktrin pemisahan kuasa tidak wujud, keadilan di dalam sistem perundangan sukar ditegakkan.

"Saya mengharapkan perbicaraan anwar peringkat terakhir pada hari ini sebelum keputusan akan ada keadilan yang dapat ditegakkan.

"Kita sebenarnya masih dalam suatu perjalanan yang panjang untuk melihat tertegaknya suatu keadilan dalam negara, bila kita bercakap tentang doktrin pemisahan kuasa yang sehingga hari ini menjadi harapan rakyat," katanya.

Naib Presiden PAS itu turut mendoakan agar Anwar dan keluarga diberikan keadilan dalam konspirasi fitnah ini.

"Saya mendoakan dan mengharapkan Anwar serta keluarganya dapat diberikan keadilan dan keputusan yang benar-benar adil.

"Keputusan itu akan memberikan kembali sinar kehidupan kepada beliau sekeluarga, apa yang penting adalah kita masih memerlukan kehadirannya bersama Pakatan Rakyat," ujar beliau lagi.
-HARAKAHDAILY 29/10/2013

No comments:

Post a Comment