Friday, October 24, 2014

PAS ucap takziah pemergian Prof Ghulam Azzam


HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: PAS mengucapkan takziah kepada keluarga mantan Amir Jamaat Islami Bangladesh Profesor Ghulam Azzam yang meninggal dunia dalam tahanan awal pagi tadi.

Pengerusi Lajnah Hubungan Antarabangsa PAS Pusat, Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, pemergian Allahyarham satu kehilangan besar bukan sahaja kepada gerakan Islam Bangladesh, tetapi dunia amnya.

"Beliau adalah seorang pemimpin dan juga ulama yang sangat disegani  di seluruh dunia. Kitab-kitab beliau menjadi rujukan oleh gerakan Islam dunia.

"PAS sangat merasai kehilangan beliau, dan sudah tentu kehilangan pejuang tulen seperti beliau sangat sukar dicari ganti," katanya kepada Harakahdaily.

Ghulam Azzam, 92, yang dipenjara seumur hidup oleh pemerintah regim negara itu meninggal dunia pagi ini di Hospital Perubatan Universiti Sheikh Mujibdi, Bangabandu di ibu negara Dhaka

Kematian Allahyarham disahkan anaknya Abdullah Mamoon Azam dan dua doktor yang terlibat.

Sebelum dari ini, beliau dijatuhkan hukuman mati sebelum diubah kepada penjara seumur hidup dan diserahkan kepada Tribunal Jenayah Antarabangsa, bagi menyiasat insiden kekacauan semasa perang kemerdekaan Bangladesh pada tahun 1971.

Allahyarham adalah seorang pemimpin politik terkenal di Bangladesh dah dihormati ramai rakyat Bangladesh.

Ramai yang percaya pendakwaan terhadap Allahyarham sebelum ini adalah bermotif politik.

Hampir 80 peratus pemimpin Jamaat Islami negara itu diperangi sama ada dibunuh mahupun dipenjara.

"Bagi PAS, beliau adalah pejuang contoh yang telah menghabiskan hanyatnya dalam memperjuangkan agama ini yang akhirnya syahid dalam tahanan," kata Syed Azman lagi.

Sehubungan itu, beliau menyeru seluruh ahli PAS untuk mengadakan solat ghaib selepas solat Jumaat hari ini. - HARAKAHDAILY 24/10/2014

No comments:

Post a Comment