Friday, October 24, 2014

Revolusi payung terus marak


Hong Kong: Kakitangan awam Hong Kong menggunakan Facebook untuk menyatakan sokongan mereka kepada protes prodemokrasi yang sedang berlangsung di bandar raya itu.

Birokat dari pelbagai jabatan-termasuk perkhidmatan penerangan kerajaan, polis dan institusi kehakiman-mengepos gambar kad pengenalan rasmi masing-masing di rangkaian sosial itu dengan diiringi kritikan terhadap Beijing.

Langkah itu dibuat ketika sekumpulan 1,300 kakitangan awam yang mengecam pemimpin kesatuan sekerja yang sebelum ini mengutuk gerakan prodemokrasi.

Menggunakan halaman akhbar Ming Pao, kumpulan kakitangan awam itu berkata, mereka percaya gerakan prodemokrasi itu dijalankan secara aman.

Satu mesej dimuat naik di Facebook menyatakan: "Tubuhku terkurung dalam perut haiwan namun hatiku bersama rakyat."

Sehingga tengah hari semalam, pos itu menarik hampir 6,000 'like' dan dikongsi kira-kira 600 pengguna lain Facebook.

Satu lagi gambar memaparkan mesej bertulis tangan yang dirakam bersebelahan kad pengenalan pegawai polis yang menyatakan: "Saya mahu hak mengundi universal. Terima kasih kepada anda yang berjuang untuk demokrasi Hong Kong lebih 20 hari.

"Kakitangan awam juga manusia biasa apabila mereka menamatkan tugas harian," kata seorang lagi kakitangan awam.

Sebahagian daripada Hong Kong kini lumpuh apabila kumpulan prodemokrasi dan pelajar mengadakan protes bagi menuntut reformasi dijalankan sebelum pilihan raya umum berlangsung pada 2017.

Bagaimanapun tuntutan itu setakat ini tidak dilayan Beijing.

Sementara itu pemimpin pelajar berkata, mereka belum memutuskan sama ada mahu menyambung rundingan dengan wakil kerajaan.-AFP

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 24 Oktober 2014 @ 5:06 AM


DUA aktivis prodemokrasi berselisih faham mengenai penghadang jalan raya di Mong Kok, Kowloon.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3777#sthash.cZNw7Q3Q.dpuf

No comments:

Post a Comment