Thursday, December 4, 2014

Rumah Che Isa ibarat ‘reban ayam’



CHE ISA bersama isteri dan anak mereka di hadapan bangsal yang dibina dengan buluh di Kampung Banir Belikong, Pasir Puteh, Kelantan semalam.


PASIR PUTEH – Gara-gara tidak mampu membayar sewa rumah, enam sekeluarga terpaksa tinggal di sebuah rumah yang dibina sendiri dengan buluh dan beratapkan rumbia di Kampung Banir Belikong, dekat sini sejak sebulan lalu.
Ketua keluarga itu, Che Isa Che Daud, 43, berkata, kayu-kayu terbuang dan pokok buluh di sekitar kampung berkenaan merupakan bahan paling berharga buatnya untuk menyiapkan kediaman bagi menempatkan isterinya, Maskah Awang, 36, bersama empat lagi anak yang berusia dua bulan hingga 22 tahun.
Menurutnya, kegagalan membayar sewa sebanyak RM350 sebulan sejak beberapa bulan lalu menyebabkan pemilik rumah berkenaan mendesak supaya mereka keluar dari rumah berkenaan.
“Saya memang tidak berkemampuan untuk membayar sewa. Saya hanya bergantung harap dengan gaji hasil kerja kampung iaitu mengambil upah meracun rumput di kebun penduduk.
“Musim hujan pada penghujung tahun ini telah menyebabkan tiada permintaan kerja sebagaimana biasa. Saya akur dengan permintaan pemilik rumah berkenaan dan terpaksa berusaha membina sendiri bangsal untuk isteri dan anak berteduh,” katanya ketika ditemui di bangsal itu yang dibina di atas tanah ibu mertuanya di Kampung Banir Belikong dekat sini semalam.
Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghubungi jirannya, Aziz Halim di talian 011-4943 100.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1204&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_09.htm#ixzz3KsgvGfZJ 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment