Thursday, December 4, 2014

TI: Denmark, New Zealand, Finland negara paling bersih rasuah

RABU, 3 DISEMBER 2014 @ 3:17 PM
BERLIN: Indeks Persepsi Rasuah tahunan yang dikeluarkan oleh Transparency International (TI) meletakkan Sudan, Korea Utara dan Somalia di tangga teratas dalam amalan rasuah sementara Denmark, New Zealand dan Finland sebagai negara paling bersih rasuah.
Ia juga melaporkan peningkatan dalam amalan rasuah di Turki dan ranking rendah bagi negara BRICs aitu Brazil, Russia, India dan China.
Rajah yang dikeluarkan oleh kumpulan yang berpusat di Berlin itu digunakan dengan meluas bagi menilai perlakuan rasuah oleh kerajaan, polis, sistem mahkamah, parti politik dan jabatan kerajaan, yang menjejaskan pembangunan dan mengakibatkan kemiskinan lebih mendalam.
"Rasuah adalah satu masalah bagi semua negara dan ia memerlukan tindakan bersama semua pusat kewangan utama di negara Kesatuan Eropah (EU) dan Amerika Syarikat bagi membendungnya," kata badan berkenaan.
Menurut TI, EU dan AS patut mencontohi Denmark dengan mewujudkan pendaftar awam bagi semua syarikat yang berpusat secara sah di negara berkenaan, dan menyenaraikan maklumat mengenai pemiliknya.
"Pendaftar awam menunjukkan siapa sebenarnya memiliki sesebuah syarikat. Langkah ini dijangka menyukarkan lagi perlakuan rasuah," kata Pengarah Urusan TI, Cobus de Swardt. - AFP

No comments:

Post a Comment