Friday, March 27, 2015

Lebih selesa

Makkah: Kawasan tawaf baru yang hampir siap di Masjidilharam mampu menampung kira-kira 105,000 jemaah sejam.
Pengurus Besar Projek Dua Masjid Suci Sultan Al-Qurashi berkata, projek pembesaran Masjidilharam itu kini memasuki peringkat ketiga dan terakhir.
“Sebaik projek itu berakhir, jemaah boleh melakukan tawaf mengelilingi Kaabah di tingkat bawah tanahn, tingkat bawah dan tingkat satu. Ketiga-tiga tingkat ini akan siap menjelang Ramadan.
“Kami juga akan membuka kawasan bumbung masjid yang dijangka siap pada musim haji tahun depan. Ini bermakna semua tingkat untuk melakukan tawaf akan dibuka kepada jemaah haji nanti,” kata Sultan.
Beliau juga berkata, projek pembesaran itu akan siap mengikut jadual.
Kerja membesarkan kawasan tawaf adalah antara rancangan Jawatankuasa Dua Masjid Suci. Pelan pembesaran menyeluruhnya membabitkan pembinaan tandas baru dan rangkaian pengangkutan.
Tempat pendaratan helikopter juga disediakan berhampiran masjid paling suci itu untuk tujuan kecemasan supaya jemaah boleh diangkut ke hospital dengan mudah, khususnya ketika kemuncak musim Ramadan dan haji.
“Kami mengutamakan keselamatan jemaah pada setiap masa dan menitikberatkan kebersihan serta keselesaan jemaah," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 26 Mac 2015 @ 8:51 AM


GAMBAR yang dirakam kelmarin menunjukkan pemandangan Masjidilharam dari udara.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/39347#sthash.s19gkEkv.dpuf

No comments:

Post a Comment