Tuesday, April 7, 2015

Dr Mahathir Akui Wang Negara Hilang Semasa Jadi PM


Diterbitkan: Selasa, 7 April 2015 5:05 PM
Dr Mahathir Mohamad.

PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui berlaku kehilangan wang negara semasa beliau menjadi Perdana Menteri.
"Saya akui di masa saya juga ada kehilangan wang negara. Tetapi rakyat dan dunia tahu bagaimana wang ini hilang," katanya menerusi satu kenyataan di blog chedet.cc pada Selasa.
Dr Mahathir berkata, punca kerugian itu membabitkan Perwaja Steel, Bank Bumiputra dan Maminco.
Beliau turut mahu penjelasan mengenai dakwaan terhadap penglibatannya dalam Konsortium Perkapalan dan Forex serta bagaimana ia merugikan kerajaan.
"Yang nyata ialah negara tahu di mana pergi wang yang dilabur semasa saya. Dalam perniagaan adakala untung, adakala rugi. 
"Yang tidak boleh diterima ialah duit itu hilang tanpa diketahui ke mana," katanya.
Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri dari 1981 hingga 2002.
Beliau turut merujuk kepada kejatuhan nilai Ringgit sebanyak 70 sen pada masa ini yang menyebabkan kerugian berbilion Ringgit kepada negara.
"Tetapi apabila Ringgit diselamatkan dari penyangak matawang, berbillion Ringgit duit kerajaan diselamatkan. Dan ramai peniaga yang muflis dan hampir muflis terselamat pada tahun 1998. Lupakan sahajalah peristiwa ini kerana ia berlaku di zaman saya," katanya.
Bagaimanapun katanya, tidak munasabah dalam kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berkenaan dengan hutang RM42 bilion.
Kerajaan menubuhkan 1MDB pada 2009 bagi memacu pelaburan strategik, dikritik ekoran sejumlah besar hutangnya.
Dr Mahathir juga mempersoalkan peranan Low Teik Jho yang juga dikenali Jho Low dalam 1MDB sambil berkata, perbandingan tidak seharusnya dibuat antara Jho Low dan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin.
"Saya tidak menuduh Datuk Seri Najib (Tun Razak). Saya bertanya kerana hutang berbilion itu perlu ditanggung rakyat. Sesiapa yang menuduh saya ada agenda tersendiri atau saya lakukan perkara sama ketika masa saya (sebagai Perdana Menteri)," katanya.
Beliau berkata, ketika meletak jawatan, adanya usaha untuk mencari bukti beliau menipu wang kerajaan.
"Saya tidak ada masalah jika mereka menyiasat saya lagi," katanya.

No comments:

Post a Comment