Mohamad Sabu difahamkan datang ke Balai Polis Dang Wangi pada pukul 11.30 pagi, sebelum ditahan setengah jam kemudian mengikut Seksyen 141 Kanun Keseksaan.
Ketua Jabatan Siasatan jenayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad ketika dihubungi mengesahkan penahan berkenaan namun enggan mengulas lanjut.
Sebanyak 36 individu telah ditahan polis bagi membantu siasatan tentang perhimpunan yang menimbulkan kekecohan di ibu negara pada Jumaat lalu.
Antara yang ditahan adalah bekas Pengerusi Bersama Perhimpunan Bersih 3.0, Datuk S. Ambiga; Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke; Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S. Arutchelvan; Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Mohamed Hanipa Maidin dan Dr. Mohd. Hatta Ramli; Setiusaha Agung PKR, Rafizi Ramli serta aktivis sosial, Hishammuddin Rais.
Reman untuk menahan Ambiga, Loke, Arutchelvan dan Hatta telah dimohon polis pada kelmarin namun ditolak oleh mahkamah manakala Rafizi dan Hishammuddin telah dibebaskan pagi semalam.