SHAH ALAM - Ketika kemelut kian meruncing dek keputusan Pas memutuskan kerjasama politiknya dengan DAP,  Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil menzahirkan kekesalan dan mahu parti Islam itu mengkaji semula usul yang diluluskan pada muktamar lalu.

Bekas Ketua Pembangkang itu berkata, DAP telah lama menjadi rakan seperjuangan dalam PR malah menyifatkan parti itu komited dalam perjuangan untuk membawa perubahan.

“Saya amat risau dengan perkembangan terkini berkenaan Pakatan Rakyat, yang telah diwujudkan sebagai alternatif kepada sistem politik yang gagal dan urus tadbir kerajaan yang lemah di bawah Barisan Nasional.

"Saya gesa rakan politik kami Pas untuk mengkaji semula usul tersebut yang telah dilulus tanpa dibahas, dan agar ia tidak dilaksana pada ketika ini," ujar Anwar seperti disampaikan Biro Politik PKR, N. Surendran ketika melawat Anwar di penjara.

Tambah Anwar, ketika BN juga dalam keadaan teruk kini, pergeseran dalam PR tidak sepatutnya berlaku kerana perikatan itu disifatkan sebagai alternatif kepada rakyat.

"Rakyat terbelenggu dengan GST dan hutang mahabesar 1MDB; manakala polemik perkauman dan agama masih belum reda.

"Adalah menjadi harapan besar rakyat agar Pakatan Rakyat terus mara untuk menyelesai masalah-masalah politik dan ekonomi yang semakin teruk di bawah pentadbiran BN," katanya.

Menurut Surendran yang juga Ahli Parlimen Padang Serai, Anwar turut menghantar pesanan khusus kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang.

Muktamar Tahunan Pas ke-61 minggu lalu memutuskan menerima usul Dewan Ulama Pas supaya Majlis Syura dan Pas Pusat memutuskan hubungan dan kerjasama politik dengan DAP tetapi kekal bersama PKR dan Pakatan Rakyat.

Usul yang diputuskan dalam muktamar Dewan tersebut diterima tanpa bahas.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang menerima keputusan Pas itu kemudian tampil dengan gesaan supaya semua wakil Pas yang berkhidmat di bawah kerajaan Negeri Pulau Pinang supaya meletakkan jawatan.

Gesaan Guan Eng itu turut disusuli dengan kenyataan, DAP tidak memerlukan orang tengah untuk menyelesaikan perselisihan di antara Pas dan DAP.