Tuesday, July 7, 2015

1MBD : Disinilah bermulanya putar alam Jho Low


Ini adalah gambar yang mendedahkan segalanya tentang perjanjian 1MDB dengan PetroSaudi.

 Antara yang bersama dan tersenyum lebar kepada kamera kerana mereka menikmati percutian musim panas di Selatan Perancis dengan kapal layar mewah Tattoosh (disewa untuk $ 500,000 seminggu) adalah semua pemain utama di sebalik usaha sama itu.

 Dari kiri ke kanan adalah Jho Low, dalang usaha sama itu; Putera Turki, pemilik PetroSaudi; Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, seorang lelaki yang bertanggungjawab keatas 1MDB; isteri yang sangat berkuasa, Rosmah Mansor; Nor Ashman, anak pasangan itu; Tarek Obaid, Pengarah PetrSaudi dan anak perempuan kesayangan Rosmah, Nooryana Najwa.

 Gambar itu dihantar sebagai tanda kenangan dalam perhimpunan gembira itu oleh Wan Shihab, seorang pegawai khas kepada Najib, untuk Tarek Obaid dan Jho Low dan (mengikut data pada gambar) gambar itu telah diambil pada bulan Ogos 2009 ketika plot untuk menubuhkan usaha sama telah dicetuskan. 

  Ia adalah salah satu gambar portfolio diedarkan sekeliling Jho Low, Putera Turki dan Tarek Obaid pada bulan Januari tahun berikutnya, terima kasih kepada jasa baik daripada pembantu Perdana Menteri selepas permintaannya telah dibuat dalam pelbagai e-mel. 

Wah! di atas dek di dalam salah satu daripada 
kapal layar paling besar di dunia!
Hanya tiga minggu selepas hubungan baik di kapal layar tersebut,  rakan Tarek Obaid 
Pengarah di PetroSaudi, ahli perniagaan British Patrick Mahony bertemu dengan Jho Low di New York dan menguatkuasakan seluruh pelan dengan sepantas kilat. 

Menjelang September 29, 2009 satu bilion ringgit wang awam yang dipinjam telah dikirim dari 1MDB(penandatangan tunggal Najib Razak) kononnya untuk membiayai sebuah usaha cari gali minyak oleh anak syarikat bersama 1MDB PetroSaudi.

  Walau bagaimanapun, syarat-syarat perjanjian usaha sama itu dibenarkan untuk AS $ 700 juta pelaburan tersebut akan disalurkan dalam samaran pembayaran balik pinjaman kepada PetroSaudi International (Cayman) syarikat induk.

 Jumlah wanga yang sangat besar itu sebenarnya masuk ke dalam akaun Zurich Good Star Limited, yang merupakan satu lagi syarikat yang didaftarkan di Cayman dikawal oleh Jho Low.

 Sepanjang perjanjian ini, sebagai harta e-mel dan bukti dokumentari kini diteruskan kepada penyiasat antarabangsa membuktikan, Jho Low bertindak sebagai pengantara antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan PetroSaudi.



Episod Najib diperbodohkan

Sarawak Report mendapat maklumat dari orang dalaman yang ironi acara ini yang melahirkan perjanjian yang pertama untuk 1MDB ialah Perdana Menteri dan isteri sedang diperbodohkan oleh Jho Low mengenai orang-orang Arab yang memiliki PetroSaudi.

Pasangan Malaysia ini telah terperdaya kononnya kapal layar besar Tatoosh itu dimiliki oleh Putera Turki yang merupakan pemilik PetroSaudi. Tetapi yang sebenarnya disewa untuk majlis itu bagi tujuan menarik perhatian dan memperdayakan mereka. 

Malah PetroSaudi hanya mempunyai beberapa dana dan Putera Turki, anak-7  Raja ketika itu bukan seorang multi-jutawan sebenarnya.

Jho Low dan rakan perniagaannya mahu Perdana Menteri menyangka  bahawa dia telah melabur dalam sebuah syarikat besar yang dimiliki oleh seorang pelabur di Arab, yang dikaitkan dengan keluarga Diraja, sehingga perjanjian itu boleh dibentangkan dan  disokong oleh Negeri Arab Saudi.


Malah, ia adalah semua putar belit. Tetapi, berjaya dilakukan dan tidak lama selepas itu dana pembangunan Malaysia, yang dikawal sepenuhnya oleh Najib, melabur beratus-ratus juta dalam usaha baru syarikat itu di Venezuela. ~ sumber

No comments:

Post a Comment