Saturday, August 29, 2015

Jelaskan secara terperinci derma 2.6 bilion


SITI AZIELAH WAHI
28 OGOS 2015Najib Tun Razak
Najib Tun Razak

KUALA LUMPUR- Ahli Umno Cawangan Padang Matsirat, Langkawi, Ainina Saadudin menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden Umno menjelaskan secara terperinci derma politik RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi beliau.

Ainina, 40, berkata beliau juga menuntut perdana menteri mengembalikan wang tersebut kepada Umno.

"Sebagai ahli Umno saya amat kecewa dengan apa yang berlaku kepada parti saya hari ini.

Ahli-ahli Umno semakin rimas dengan kegagalan Najib untuk menjelaskan secara meyakinkan kepada ahli parti mengenai derma 2.6billion," katanya.

Menurut Ainina, dia telah meluahkan perkara berkenaan ketika berucap pada Mesyuarat Perwakilan Wanita Umno Bahagian Langkawi baru-baru ini namun presiden Umno mengendahkan teguran dan kritikannya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Anina: Ahli Umno sokong saya, tepuk tangan]

Sehubungan itu, menurutnya beliau telah membuat laporan kepada Lembaga Disiplin Umno supaya memanggil Najib untuk memberikan penjelasan.

"Saya percaya Najib telah melakukan pecah amanah dan melanggar Perlembagaan Umno dalam menerima dan membelanjakan wang RM2.6 bilion itu," katanya kepada pemberita di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

Menurutnya, dia khuatir tiada tindakan dilakukan ke atas Najib kerana kedudukannya sebagai perdana menteri dan presiden Umno yang amat berkuasa.

"Atas kesedaran, kesetiaan dan komitmen sebagai ahli Umno, menjadi tanggungjawab saya untuk menjaga kepentingan dan nama baik Umno, saya failkan tuntutan ini demi menuntut keadilan bagi pihak Umno," katanya.

Selain itu, katanya dia melakukannya kerana sayangkan Umno dan merayu pihak mahkamah memberikan keadilan kepada ahli-ahli Umno.

"Saya memohon Datuk Seri Najib bersikap jujur, amanah dan adil kepada ahli politik," katanya.

No comments:

Post a Comment