Saturday, August 29, 2015

Pendidik perlu tanggung sendiri akibat sertai himpunan haram - Mahdzir Khalid

SABTU, 29 OGOS 2015 @ 1:32 PM

Oleh Adha Ghazali
adha@bh.com.my



PADANG TERAP: Warga pendidik negara yang dikesan terbabit aktiviti menyalahi undang-undang termasuk perhimpunan haram, perlu menanggung sendiri akibat perbuatan itu yang terbukti menyalahi etika penjawat awam, termasuk kemungkinan besar dikenakan tindakan.

Perkara itu dinyatakan Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid, ketika diminta mengulas pembabitan golongan pendidik khususnya guru dalam perhimpunan Bersih 4 yang disahkan sebagai pertubuhan tidak sah.

Mengulas lanjut, beliau berkata sebagai warga pendidik khususnya guru, mereka sedia maklum bahawa masing-masing tertakluk kepada ikrar melalui Perintah Am sebagai penjawat awam, yang mana mereka jelas tidak boleh melakukan sebarang tindakan yang tidak mematuhi undang-undang.


"Tidak kiralah guru di sekolah, atau di IPT (institut pengajian tinggi), jika mereka melakukan tindakan yang melewati larangan melalui Perintah Am itu, maka mereka kena tanggung sendiri akibatnya.

"Mereka (guru dan pendidik) harus sedar yang mereka dibayar gaji dan elaun oleh kerajaan, namun masih bertindak menentang dan menghentam kerajaan ..di peringkat sekolah dan IPT ada ketua masing-masing dan jika ada yang dikesan terbabit, maka ketua akan ambil tindakan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Padang Terap, di sini, hari ini.

No comments:

Post a Comment