Tuesday, August 25, 2015

Mohon Batal Pernyataan Pembelaan Rafizi


Diterbitkan: Jumaat, 21 Ogos 2015 1:54 PM

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor memfailkan permohonan bagi membatalkan beberapa perenggan dalam pernyataan pembelaan Naib Presiden PKR Mohd Rafizi Ramli dan satu lagi pihak dalam saman fitnah berhubung isu subsidi minyak.
Peguam Choo Shi Jin, yang mewakili perdana menteri dan isteri memaklumkan perkara itu kepada pemberita selepas kes disebut di hadapan Penolong Kanan Pendaftar Nurdiana Mohd Nazari.
Selain Mohd Rafizi, pemilik portal 'Media Rakyat' Chan Chee Kong, turut dinamakan defendan dalam saman fitnah itu.
Prosiding dalam kamar itu turut dihadiri peguam Ng Siau Sun yang mewakili Mohd Rafizi dan Chee Kong.
Shi Jin berkata Najib dan isteri memohon memadamkan beberapa perenggan dalam pernyataan pembelaan itu atas alasan pembelaan kedua-dua defendan bukan satu komen berpatutan.
Peguam itu berkata mahkamah menetapkan 26 Ogos untuk pengurusan kes saman berkenaan.
Pada 16 April lepas, Najib dan Rosmah selaku plaintif memfailkan saman itu mendakwa Mohd Rafizi telah memberi ucapan berbaur fitnah dalam satu forum berkaitan dengan subsidi minyak di Bandar Tun Razak pada 22 November 2014.
Dalam pernyataan tuntutan itu, Najib dan Rosmah mendakwa ucapan Mohd Rafizi telah dirakam oleh 'Media Rakyat' yang kemudiannya dimuat naik oleh Chee Kong atau pembantunya ke laman web YouTube Media Rakyat dan portal Media Rakyat di bawah tajuk 'Rafizi Ramli: Kenapa Kita Pertahankan Subsidi Minyak'.
Mereka juga mendakwa bahawa rakaman yang sama turut dikongsi oleh Chee Kong dalam laman Facebook Media Rakyat, dengan ia boleh diakses secara bebas oleh pengguna internet seluruh dunia.
Menurut mereka lagi Chee Kong telah gagal mengamalkan prinsip kewartawanan bertanggungjawab kerana gagal mengambil tindakan untuk mengesahkan atau menyiasat kebenaran tuduhan yang terkandung dalam perkataan fitnah tersebut sebelum menerbitkannya.
Najib dan Rosmah turut menuntut kedua-dua defendan membayar ganti rugi am, ganti rugi tambahan dan ganti rugi teladan yang akan ditafsir oleh mahkamah.
Mereka juga menuntut satu arahan injunksi untuk menghalang Mohd Rafizi, Chee Kong dan pembantu mereka daripada menerbitkan lebih lanjut perkataan fitnah itu selain menuntut satu perintah supaya kedua-dua mereka menerbitkan permohonan maaf secara bertulis dalam surat khabar dan majalah.-- Bernama

No comments:

Post a Comment