Thursday, January 21, 2016

Banyak projek AS membazir - Afghan Reconstruction

090913-M-2581P-428 U.S. Marines with 1st Battalion, 5th Marine Regiment and Afghan contractors dump gravel at Marine Corps Forward Operating Base Geronimo, Nawa district, Helmand province, Afghanistan, on Sept. 13, 2009. The gravel is being used in the construction of Forward Operating Base Geronimo. The Marines are the combat element of Regimental Combat Team 3, whose mission is to conduct counterinsurgency operations in partnership with Afghan security forces in southern Afghanistan. DoD photo by Lance Cpl. James Purschwitz, U.S. Marine Corps. (Released)
WASHINGTON: Badan pemantau kerajaan Amerika Syarikat mendakwa agensi Pentagon membazirkan berjuta dolar ke atas projek pembinaan semula yang tidak dirancang dengan baik di Afghanistan.
Pasukan Petugas bagi Operasi Perniagaan dan Kestabilan didakwa membelanjakan AS$800 juta (RM3.5 bilion) untuk projek-projek pembangunan dalam tempoh lima tahun.
Ketua Khas Afghan Reconstruction, John Sopko, berkata perancangan yang lemah dan pembaziran mencemari skim ini, namun Pentagon menafikannya.
Ketika bertemu Senator Jawatankuasa Khas Mengenai Pengurusan Tentera, antara perkara yang ditekankan Sopko adalah projek bagi membantu industri pembuatan kain Kasmiri tempatan.
Inisiatif berjumlah AS$6 juta (RM26 juta) itu menyaksikan sejumlah kecil kambing berbulu perang Itali diimport, namun Sopko berkata pengawasan amat tidak berkesan dan beliau tidak pasti sama kambing berkenaan tidak dimakan.
Tetapi seorang kontraktor mendakwa skim itu mewujudkan sehingga 350 pekerjaan.
Setakat ini Sopko tidak dapat mencari bukti kukuh menunjukkan aktiviti di Afghanistan menghasilkan pertumbuhan ekonomi yang disasarkan atau menghasilkan kestabilan.
"Sebaliknya, legasi (pasukan petugas) itu di Afghanistan dicalar oleh projek yang gagal disiapkan dan tidak dirancang dengan baik." katanya
Pasukan petugas itu kini sudah dibubarkan. - Agensi

No comments:

Post a Comment