Thursday, January 21, 2016

Empat Mati Ditembak, Bom Meletup Di Wilayah Bergolak Selatan Thai


Diterbitkan: Rabu, 20 Januari 2016 11:51 PM
- Gambar hiasan

YALA: Empat lagi individu mati ditembak di Pattani dan Yala pada Rabu dipercayai berkaitan konflik bersenjata di wilayah selatan Thailand.

Dalam kejadian pertama di daerah Mayo, Pattani, mangsa yang dikenali sebagai Mat Kori Seng, 34, mati ditembak di bahagian kepala ketika dalam perjalanan pulang daripada menunaikan solat subuh di masjid berdekatan.

"Mangsa ditembak di kepala menggunakan senapang 'shot gun' dan meninggal di tempat kejadian. Polis menemukan dua kelongsong peluru dan masih menyiasat motif kejadian," kata Timbalan Ketua Polis Mayo Lt Polis Jirasit Lomae.

Dalam kejadian berasingan di Khokpo daerah yang sama pula katanya, seorang warga emas dikenali sebagai Anan Keawmani, 60, turut maut akibat ditembak di bahagian kepala oleh orang tidak dikenali.

Sebagaimana insiden di Mayo, pihak polis menurut Jirasit, masih menyiasat pembunuhan warga emas itu.

Sementara itu di Betong, Yala, pasangan anak-beranak, Kanok Titichottikul, 70, dan anak lelakinya, Nattawut Titichottikul, 27, turut mati ditembak oleh penyerang tidak dikenali kira-kira 2.15 petang tadi.

Polis juga masih menyiasat motif kejadian.

Di Narathiwat pula, lapan anggota tentera Thai nyaris maut apabila sebutir bom seberat 20kg yang ditanam di tepi jalan meletup ketika mereka sedang menjalankan rondaan bagi melindungi keselamatan guru.


Ketua Polis Takbai Kol Polis Jiradej Prasawang berkata bom terbabit diletupkan menggunakan walkie-talkie pada 6.50 pagi tadi.

No comments:

Post a Comment