Sunday, June 20, 2010

2 beranak tinggal di masjid


2010/06/20

 JAMIL   membawa  Rohani menaiki basikal melawat Tapak perniagaan Agrobank di Jalan Tunku Ibrahim, semalam.
JAMIL membawa Rohani menaiki basikal melawat Tapak perniagaan Agrobank di Jalan Tunku Ibrahim, semalam.
Bapa tunggal tetap tabah jaga anak hidap Sindrom Down 

ALOR SETAR: Seorang bapa tunggal tetap tabah memelihara anak perempuan yang menghidap Sindrom Down walaupun dihimpit kemiskinan hidup hingga terpaksa menjadikan sebuah masjid sebagai rumah mereka selepas dihalau berikutan tidak mampu membayar rumah sewa sejak empat bulan lalu.Jamil Jaafar, 50, dari Tandop, dekat sini, berkata walaupun terpaksa tinggal di masjid dan mengharap simpati orang ramai untuk mendapatkan sesuap nasi, beliau tidak sanggup berpisah dengan anak tunggalnya, Rohani yang kini berusia 5 tahun.Katanya, seminggu selepas kelahiran Rohani, isterinya Rokiah Ahmad meninggal akibat jantung berlubang. 

“Arwah isteri saya menghidap penyakit berkenaan ketika mengandungkan Rohani dan keadaannya semakin teruk selepas bersalin hingga menghembuskan nafas terakhir. Sejak itu kehidupan kami tidak terurus. 

“Kini kami terpaksa menumpang teduh di Masjid Al-Ghuffran di Jalan Pegawai, Alor Setar,” katanya ketika di temui, di sini semalam. 

Jamil berkata, keadaan Rohani yang memerlukan penjagaan rapi sepanjang masa menyebabkan beliau berhenti kerja di kilang baja berdekatan rumah sewanya di Tandop hingga terpaksa mencari rezeki mengutip barang lusuh selain mengharap simpati orang ramai. 
Beliau berkata, hingga kini beliau tidak pernah memohon bantuan untuk anaknya kerana tidak tahu proses berbuat demikian selain tidak berupaya pergi jauh dari kawasan masjid kerana keadaan dirinya yang uzur. 

“Saya bersyukur kerana pengurusan masjid memberi kami perlindungan walaupun tahu ia mengundang pelbagai tohmahan dari masyarakat sekeliling yang menganggap kami sebagai peminta sedekah. Saya berharap ada pihak sudi membantu anak saya kerana dia semakin membesar dan perlu bersekolah bagi menjamin masa depannya apabila saya tiada nanti,” katanya. 

No comments:

Post a Comment