Sunday, June 20, 2010

Polis & JPJ rempit pulak dah

Anggota polis, JPJ kena tahan
Oleh Suhana Roslan
suhanaroslan@bharian.com.my
2010/06/20

Memandu secara bahaya, aksi zig-zag 

KUALA LUMPUR: Seorang anggota polis dan kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang memandu secara melulu dan berbahaya selepas menonton aksi pasukan bola sepak England menentang Algeria pada pusingan Piala Dunia 2010, ditahan dalam operasi polis trafik di ibu negara, awal pagi semalam.Kedua-dua penjawat awam itu bersama tiga lagi rakan mereka ditahan oleh Unit Kuat Kuasa Khas (U3K) Trafik Kuala Lumpur yang berpakaian preman, selepas dilihat memandu laju dan melakukan aksi zig-zag di Jalan Raja Laut, di sini.Ketua U3K Trafik Kuala Lumpur, Asisten Superintendan Azmi Wahid berkata, sebaik selesai menonton perlawanan bola sepak antara England menentang Algeria, kira-kira jam 4 pagi semalam, penjawat awam yang memandu kereta Honda Civic itu dikatakan memecut laju dan melakukan aksi berbahaya di Jalan Raja Laut, di sini. 

“Aksi mereka memandu secara berbahaya itu dipantau anggota U3K berpakaian preman yang bertindak mengejar kumpulan berkereta itu. 

“Lima lelaki berusia dalam lingkungan 20-an itu kemudian berjaya ditahan oleh anggota U3K terbabit,” katanya di sini, semalam. 

Dalam kejadian berasingan, Azmi berkata, seorang remaja lelaki berusia 18 tahun ditahan kerana melakukan aksi menunggang motosikal secara meniarap ala-Superman dalam sekatan jalan raya di Lebuh Raya Duta Ulu Kelang (DUKE) di sini, semalam. 
Beliau berkata, remaja lelaki itu ditahan kerana menunggang secara melulu serta membuat aksi zig-zag sebelum diekori anggota U3K berpakaian preman. 
Azmi berkata, dalam operasi Cegah Samseng Jalanan bermula jam 10 malam hingga 5 pagi itu, pihaknya menyita lima motosikal. 

“Semua enam lelaki yang ditahan itu disiasat mengikut Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) kerana memandu secara melulu dan berbahaya kepada pemandu jalan raya lain. 

“Jika sabit kesalahan, mereka boleh dipenjara maksimum lima tahun dan denda maksimum RM15,000,” katanya. 

No comments:

Post a Comment