Monday, June 14, 2010

Dua beradik hidap glaukoma rayu bantuan

BUKIT MERTAJAM: Hidup dua beradik dari Bukit Kechil, Juru, di sini, yang sebelum ini bekerja sebagai nelayan semakin suram berikutan penyakit glaukoma dideritai sejak lima tahun lalu masih belum sembuh.
Walaupun menjalani rawatan di sebuah pusat rawatan tradisional di Kuala Lumpur tahun lalu hasil bantuan seorang penderma, keadaan Abdul Manaf Ahmad, 53, dan Razali, 44, masih tidak berubah.
Berikutan penyakit itu, mereka perlu mendapat bekalan ubat saraf membabitkan kos RM1,400 sebulan seorang, namun tidak mampu kerana tidak mempunyai sumber kewangan. Keadaan itu menyebabkan mereka hanya terperap di rumah dan bergantung pada bantuan Pusat Urus Zakat (PUZ) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), masing-masing RM300 sebulan.

Menurut Abdul Manaf, pada tahun lalu, dia dan Razali menjalani rawatan di Pusat Perubatan Keraton, Kuala Lumpur hasil inisiatif seorang individu yang menderma RM10,000.

“Selepas rawatan itu, kami sepatutnya mengambil ubat saraf sekurang-kurangnya dalam tempoh enam bulan bagi memulihkan penglihatan, namun kosnya tinggi mencecah RM1,400 seorang.

“Berikutan itu, kami hanya terperap dalam rumah dan tak mampu membuat pekerjaan seperti orang normal,” katanya di sini, semalam.

Abdul Manaf berharap ada sektor korporat atau institusi tertentu sanggup menghulurkan bantuan bagi membolehkan mereka membeli ubat yang disyorkan.

“Kami pernah memohon bantuan dari Yayasan Kebajikan Negara (YKN) tetapi tidak lulus,” katanya.

No comments:

Post a Comment