Thursday, August 5, 2010

Boleh kahwin muda



LOJING - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mahu kajian mendalam sebelum memberi kelulusan untuk membenarkan pelajar sekolah berkahwin awal. 

Menurutnya, Islam tidak melarang umatnya berkahwin awal, malah Nabi Muhammad SAW menggalakkannya tetapi bukan kerana bersifat nafsu semata-mata yang akhirnya menyebabkan berlakunya penceraian. 

“Dalam Islam berkahwina tiada had umur asalkan cukup syaratnya, tetapi jika berlaku perkahwinan (terlalu) muda saya bimbang jika mereka tidak mampu menguruskan rumah tangga dengan baik sehingga berlakunya perpisahan,” katanya ketika ditemui selepas melawat tapak perasmian Jajahan Kecil Lojing, di sini, semalam. 

Beliau berkata demikian mengulas tindakan Majlis Agama Negeri Melaka (Maim) dan Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki di bawah umur 18 tahun dan bawah 16 bagi pelajar perempuan. 

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam sebelum ini dilaporkan berkata, prosedur permohonan bernikah bagi pelajar terbabit masih dikekalkan iaitu perlu dibuat melalui Mahkamah Syariah untuk memudahkan mereka bernikah jika mendapat persetujuan ibu bapa masing-masing. 

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, perkahwinan awal usia sudah menjadi lumrah di kampung, namun ia tidak menjadi bermasalah besar seperti kes penceraian kerana suasana setempat tidak mempunyai unsur luar yang boleh merosakkan rumah tangga. 

Dalam masa yang sama katanya, kerajaan negeri pimpinannya bersedia mengkaji kesesuaian pelaksanaan undang-undang yang dibuat oleh Melaka itu. 

“Kita tidak mahu orang kahwin kerana suka-suka saja, ia benda besar, tetapi bagi saya benda ini di kampung sudah lama berlaku dan tidak banyak pasangan yang bermasalah sepertimana di bandar kita akan kaji benda ini," katanya.

No comments:

Post a Comment