Thursday, August 5, 2010

Peguam nak bawa saksi baru kes curi enjin jet



05/08/2010 6:48pm

SHAH ALAM 5 Ogos - Mahkamah Tinggi Shah hari ini menetapkan 25 Ogos ini untuk mendengar permohonan seorang sarjan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk membatalkan pertuduhan mencuri dua enjin jet F5 terhadapnya pada Disember 2007.
Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Asmabi Mohamad menetapkan tarikh tersebut selepas pihak pembelaan memaklumkan bahawa seorang saksi baru akan dikemukakan semasa kes prosiding itu.
Peguam N. Surendran, yang mewakili Sarjan N. Tharmendran, memberitahu mahkamah bahawa kes itu membabitkan dakwaan serius bahawa pemohon (Tharmendran) diseksa oleh pegawai TUDM.
"Jangan beritahu saya apa-apa... failkan afidavit terlebih dahulu,” kata Asmabi.
Katanya Surendran perlu memfailkan afidavit tambahan berhubung penemuan saksi baru itu secepat mungkin kerana beliau perlu membacanya terlebih dahulu manakala pihak pendakwaan memerlukan masa untuk membalas.
Sementara itu di luar mahkamah, Surendran memberitahu pemberita bahawa saksi baru itu akan memberi keterangan bahawa penderaan fizikal memang berlaku dari masa ke semasa siasatan dijalankan oleh pihak TUDM.
Katanya, saksi itu pernah menyaksikan sendiri bagaimana tahanan tentera didera secara fizikal pada masa yang hampir sama dengan Tharmendran.
Sebelum ini, Tharmendran mendakwa pasukan penyiasat TUDM telah menderanya secara fizikal bagi mendapatkan pengakuan bersalah daripadanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment