Thursday, August 5, 2010

MB Kedah mengaku beli 5 Toyota Camry



ALOR SETAR 4 Ogos - Kerajaan negeri lebih mempercayai kereta import sebagai kenderaan rasmi apabila membeli kereta Toyota Camry bagi menggantikan Proton Perdana V6.
Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengakui, pihaknya telah membeli sebanyak lima buah kereta Toyota Camry bagi kegunaan Exco dan pegawai kanannya.
Beliau yang tidak menyatakan kos pembelian itu berkata, keputusan berkenaan dibuat kerana kereta Proton Perdana V6 yang digunakan sebelum ini sudah uzur.
Beliau mendakwa, kerajaan Pusat juga sudah tidak menggunakannya lagi pada masa ini.
"Kalau tak boleh pakai, kita beli hak ini (Toyota Camry) pula," katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri Temasya Sukan Sungai 2010 Kali Ke-79 di Tanjung Chali di sini hari ini.
Menurut Azizan, pihaknya hanya akan menggunakan kereta keluaran Proton itu sekiranya syarikat pengeluar kereta tempatan tersebut memberi jaminan bahawa ia bagus.
"Dulu betullah kata Proton itu bagus. Sekarang Proton mengaku dia dah tak boleh buat apa dah. Kecuali pihak Proton mengatakan dia bagus, kita pakailah," katanya.
Pada 1 Mei tahun lalu, kerajaan negeri dilaporkan akhirnya memilih untuk tetap membeli kereta Perdana V6 Executive sebagai kereta rasmi Exco dan pegawai kanannya menggantikan kereta jenama sama yang telah rosak.
Azizan dilaporkan berkata, beberapa kereta lama yang digunakan sebelum ini telah rosak dan perlu digantikan.
Sebelum itu, kerajaan negeri pernah dilaporkan akan menggantikan kereta Proton Perdana V6 Executive dengan jenama lain sekiranya keadaan kewangan mengizinkan, namun selepas mengadakan rundingan dengan wakil Proton Edar Sdn. Bhd, pada Disember 2008, mereka mempertimbangkan untuk terus menggunakan kereta jenama sama.

No comments:

Post a Comment