Tuesday, October 19, 2010

Kaji semula projek mega, elaun JKKK





KUALA LUMPUR - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menggesa kerajaan mengkaji semula pembinaan projek mega Warisan Merdeka dan kenaikan elaun kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) namun. tiada pemberian bonus kepada kakitangan awam. 


Setiausaha Agung DAP itu berkata, keputusan kerajaan menaikkan elaun JKKK tetapi tidak memberikan bonus kepada kakitangan awam menimbulkan rasa tidak senang: dalam kalangan rakyat. 


“Kita mendapat maklum balas yang negatif daripada rakyat kerana mereka rasa kurang senang hati dengan Belanjawan 2011. 


“Saya tidak faham mengapa kerajaan boleh menaikkan elaun JKKK daripada RM450 kepada RM800 sedangkan mereka tidak mampu membayar bonus kepada kakitangan awam. 


“Bukan itu sahaja, kerajaan mahu membina bangunan Warisan Merdeka berharga RM5 bilion. Kita harap perkara ini dapat dipertimbangkan semula. Kalau elaun dinaikkan ia perlu diberikan kepada semua. Kalau tak ada tak perlu beri,” katanya dalam sidang akhbar di lobi Parlimen semalam. 


Beliau berkata demikian mengulas pembentangan Bajet 2011 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang memberikan kenaikan elaun bulanan Pengerusi (JKKK) dan Pengerusi Kampung Baru kepada RM800 sebulan berbanding RM450 pada masa in

No comments:

Post a Comment