Tuesday, October 19, 2010

Lebih 30 hektar sawah di Beseri diancam kulat


KANGAR -- Lebih 30 hektar sawah padi di tiga kampung dalam kawasan Beseri dekat sini diancam sejenis kulat dikenali sebagai 'karah padi' yang boleh mengakibatkan kemusnahan kepada pokok padi.


Tiga kampung terbabit ialah Beseri Dalam, Kampung Belukar dan Kampung Padang Malau.


Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi negeri Sabry Ahmad yang meninjau kawasan terbabit, berkata ancaman itu dikesan sejak seminggu lepas apabila daun padi bertukar menjadi perang.


Pemantauan sedang dilakukan oleh Jabatan Pertanian Perlis dan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Beseri bagi memastikan ancaman kulat perosak yang nama saintifiknya "pyricularia oryzae" itu terkawal, katanya kepada Bernama ketika meninjau kawasan itu, hari ini. 


Beliau berkata kulat berkenaan boleh menyebabkan akar pokok padi mati dan memberi kesan kepada pertumbuhan pokok termasuk menghalang penghasilan buah padi.


Sabry berkata penyakit karah padi boleh merebak dengan cepat sama ada melalui tiupan angin atau aliran air dan ia boleh bergerak sejauh lebih lima kilometer dari tempat ia mula bertapak.


Sehubungan itu, katanya Jabatan Pertanian Negeri dengan kerjasama PPK Beseri membekalkan racun khas bagi menghilangkan kulat-kulat berkenaan pada daun padi yang diserang bagi memulihkan pokok padi berusia 45 hari itu. -- BERNAMA

No comments:

Post a Comment