Friday, December 3, 2010

Lubang besar undang bahaya



KEADAAN lubang yang tidak ditutup dengan besi menyebabkan sebuah kereta terjatuh ke dalamnya.


SIKAP tidak bertanggungjawab individu yang mencuri besi di tepi jalan untuk menutup lubang longkang dan kemudian menjualnya ke kedai kitar semula patut dibendung segera.
Ia berikutan kehilangan besi itu menyusahkan orang lain dan boleh mendatangkan bahaya jika ada orang atau kenderaan terjatuh ke dalam lubang tersebut.
Baru-baru ini, saya mengunjungi sebuah pasar raya di bandar Jengka dan terkejut apabila melihat kereta termasuk ke dalam lubang besar.
Dengan tiada sebarang tanda di situ menyebabkan pemandu kereta tidak perasan lalu terjatuh dan menyebabkan rodanya berada dalam lubang itu.
Ia seolah-olah menjadi perangkap kepada pemandu apabila kereta mereka terjatuh dan tidak perasan di situ terdapat lubang yang tidak ditutup ketika meletak kenderaan.
Kejadian itu bukan kali pertama berlaku tetapi difahamkan sudah beberapa kenderaan turut terjatuh ke dalam lubang tersebut.
Sebagai sebuah bandar yang didiami oleh majoriti masyarakat peneroka, pihak berkaitan perlu segera mengambil tindakan bagi menutup lubang tersebut.
Pihak berkuasa tempatan atau kontraktor terlibat harus menyelesaikan masalah ini supaya ia tidak berulang pada pemilik kenderaan lain.
Kalau boleh letakkan sebarang tanda atau kon di lubang tersebut bagi mengelakkan kenderaan lain terjatuh di dalamnya.
Selain itu, agensi kerajaan tempatan yang menjaga infrastruktur perlu kerap turun padang bagi meninjau kemudahan di kawasan terbabit.
Cara sebegini sekurang-kurangnya dapat mengetahui apakah kerosakan atau kekurangan sesuatu kemudahan itu dan tindakan segera boleh diambil bagi memastikan keselesaan penduduk tempatan diutamakan.
Insan kecewa, Raub

No comments:

Post a Comment